View Single Post
  #14  
Old 09-01-2003, 00:45
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Quote:
Originally posted by Sennake
Het enige waar ik nu niet zeker van ben, is het volgende : hebben de moderne F1's nu nog steeds een rollbar (weliswaar uit kevlar) met een kunststof kap erover, of is de buitenkant van een moderne F1 de kevlar constructie zelf die in de kleuren van de sponsor gespoten is?
Gewicht is alles in F1, dus zal men vermijden om een draagstructuur te hebben met panelen erboven. Wat je ziet, is de structuur zelf.

Uittreksel uit techn. specs van Mclaren: Chassis: McLaren moulded carbon fibre/aluminium honeycomb composite incorporating front and side impact structures. Contains integral safety fuel cell


De hele structuur is een composiet van koolstofvezel en alu honingraat in een epoxyhars, die op de belangrijke plaatsen als bv de rollbar of de sidepods extra verstevigd is.

Om zo'n structuur te maken, moeten ze eerst mallen maken.
Voor het eigenlijke chassis beginnen ze dan met in die mallen lagen carbon fibre te leggen (met de vezels in verschillende richtingen). Die carbon fibre is geïmpregneerd met hars, dat vrijkomt als ze het boeltje in de autoclave (temp en druk) steken en de structuur keihard maakt.
Eens dat gedaan is, brengen ze op deze (buitenste) laag die alustructuur aan, eveneens met epoxyhars, waarna alles weer de autoclave ingaat.
Tenslotte legt men daarop nog een aantal lagen geïmpregneerde carbon fibre aan, en gaat alles nog eens in die autoclave.

Voorbeeld van zo'n autoclave:



Bij de meeste teams zijn de sidepods en motorkap een geheel, en dan zit er natuurlijk wel een structuur onder:




Ik vind hier niet direct een duidelijke foto, maar bij crashes kan je vaak goed zien hoe zo'n structuur versplintert, wat dan weer gevaarlijk is voor de banden van de concurrenten.
Reply With Quote