Quote:
Originally posted by stijnconinx
Ik begrijp eerlijk gezegd de FIA toch niet hoor. Eerst laten ze alles toe omdat ze moeten toegeven dat ze het niet kunnen controleren. Alle teams hebben dus serieus geïnvesteerd in het ontwikkelen en perfectioneren van deze technologiën. Nu gaan ze opeens alles terug verbieden! Kunnen ze het nu wel controleren ofwat? Ook het gebruik van bepaalde exotische materiëlen worden niet meer getolereerd vanaf 2004. Volgens mij ondermijnen ze hierdoor serieus de toekomst en de bestaansreden van F1. Waarom investeren vele constructeurs zo fors in F1? Uiteraard voor de publiciteit maar zeker ook voor het technologisch aspect: het uitvinden en ontwikkelen van nieuwe technologiën, materiëlen,... om hun WEG-auto's te verbeteren veiliger te maken. Om nog maar te zwijgen over de uitdaging die F1 is voor de werknemers van de constructeur en de bijhorende motivatie... Als je die uitdaging en zoektocht naar nieuwigheden wegneemt, neem je de magische aantrekkingskracht uit de formule 1 weg...
|
De F1 zit in een situatie waar de uitweg niet echt simpel is. De constructeurs investeren daarin voor hun wegwagens, zakens zoals koolstofvezel en tractiecontrole beginnen voor te komen in die wagens. Zaken zoals ABS en dergelijke worden al jaren gebruikt. Maar er moet een oplossing komen of de helft van de teams verdwijnt en dat is ook niet de bedoeling. Door al die telemetrie weg te gooien, zullen technologiebedrijven wegblijven als sponsor. En dan nog een Europese tabaksban. Wie wilt er dan nog sponsor spelen? Ze moeten kosten besparen en tegelijk sponsors aantrekken en ook nog er voor zorgen dat de constructeurs aanwezig blijven. Geen makkelijke taak. Ze besparen nu wel op kosten, maar er zullen enkele sponsors afhaken. Da's dus ook nie de bedoeling.
Zolang ze maar niet 1 chassis gaan invoeren, want dan is de incentive voor de constructeurs volledig weg en is F1 gedoemd te sterven.