View Single Post
Old 13-02-2003, 21:45
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally posted by Finish
leukere regel: schaf de pitstops af tijdens de race
Wat zou dat niet geven ?
Tjonge, tjonge, ik word oud... Als iemand die vraag durft stellen, waarbij dat voor mij zelfs geen vraag waard is omdat het voor de hand ligt, omdat het nog niet zo lang geleden is dat die pitstops juist INgevoerd zijn (of lijkt het alleen maar zo?). In elk geval zal ik je zeggen wat dat geeft en hoef je dus niet te fantaseren : de wagens rijden uiteraard allemaal met stampvolle tank en zijn in het begin loodzwaar, en worden alsmaar lichter en sneller, wat tot verbazingwekkende verschuivingen in de hiėrarchie kan leiden... Bovendien wordt er zwaar gegokt wat de tankinhoud en het verbruik betreft, en vallen er elke race enkele ronden van de finish wagens stil, zowel aan de kop als aan de staart van het peleton. "To finish first, first you gotta finish" krijgt daardoor wel een andere dimensie. Zo is Boutsen in Imola ooit te voet over de finish gekomen, met zijn laatste krachtinspanning zijn Arrows over de lijn duwend, en tot zijn grote verbazing had hij daarmee de 2e plaats veroverd! Dat is nog zo'n nevenaspect van die situatie : piloten weten op het einde niet meer in welke positie ze rijden. Uiteraard zou de informatica vandaag de dag wel voor minder extreme situaties zorgen, maar het zou toch nog verrassend kunnen zijn...
Waarom hebben ze die pitstops dan ingevoerd? Inderdaad, omdat er (behalve de stilvallende wagens op het einde wat eerder een soort van "loterij" begon te worden) zeer weing inhaalmaneuvers te zien waren op de baan. Nu, dat is nog altijd niet veranderd, alleen in de pits worden de posities gewisseld (karikaturaal gesproken eh).

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote