Beste Autosport Liefhebbers,
Jarenlang (sinds 1992) ken ik reeds het race gebeuren van de verschillende endurance klasses op het circuit van Zolder. Waar jarenlang aan gebouwd is om de Touring Cup de cup er van te maken van de minder 'gefortuneerde' deelnemers en men daar jarenlang van een groot succes heeft mogen spreken. Dat succes is enkel en alleen te danken aan de medewerking van alle teams en organisatoren. Maar Zolder treft bij deze niet alleen de schuld men moet goed weten wat voor een strenge milieuwetgeving er heerst voor de uitbating van het circuit. Als men eens wist wat deze mensen er allemaal moeten voor doen om toch maar wedstrijden te kunnen organiseren. Maar ja milieu, geluidsoverlast en buren die niet goed weten of ze zelf met hun grasmaaier zondags meer dan 95dba produceren maken het er niet makkelijker op. Ik ben zeker geen voorstander van de beperking van het geluid tot maar 95dba. Maar ja waar een mens niet kan leven naast zijn medemens, of een organisatie te kampen krijgt met enkele fanatiekelingen weten we hoe laat het is zeker in ons vlaams landsgedeelte.
Maar we moeten het aangename aan het onaangename koppelen en hopen dat we met deze nieuwe regelgevingen kunnen leven. Bij Corsa Racing vind men deze zaken een beknopting van de ontdekking van de mogelijkheden van de wagens. Mijn race't natuurlijk voor zo goed mogelijk te doen en liefst te winnen. Door de laatste jaren deze beknottingen te plaatsten in het regelment zijn het de teams terug met budgetten die kunnen blijven rijden want zij hebben de middelen om hun wagens snel, efficient en performant aan te passen aan de nieuwe regelmenten. Vroeger open uitlaat geen probleem voor iedereen, nu 95 DBA zoek maar uit waar je dat kunt realiseren zonder noemenswaardig verlies aan power en snelheid. De afgelopen twee seizoen hebben we reeds gereden met een ei onder het gaspedaal. Elke twee wedstrijden een volledige nieuwe uitlaat omdat het binnengedeelte volledig verbrand was. (ik bedoel hierbij dat het geluid daarna snel terug boven de 95 DBA ging). Sommige straatversies hebben tegenwoordig al meer dan 95DBA.
Maar ja geen zwanezang en klaagzang maar ik wens iedereen voor dit jaar een positief, snel, sportief en spannende wedstrijden toe. Corsa Racing zal die jaar misschien eens actief zijn maar zeker geen gans seizoen.
Greetz
WILMAI
__________________
Greeting Wilmai
|