De klassementsproeven of kortweg KP's worden op een gesloten stuk van de openbare weg gereden en zijn beperkt in lengte tot (ik denk) 40 km. Er mag (lees : moet) zo snel mogelijk gereden worden en de tijden van de verschillende KP's worden bijeen geteld zodat je een algemene rangschikking bekomt op basis van de totale TIJD (dus zoals de gele trui) en niet op basis van wie de meeste KP's gewonnen heeft (zoals de groene trui).
De verbindingsritten zijn zo berekend dat elk team van de finish van de vorige KP tot de start van de volgende KP kan rijden op normaal tempo, rekening houdend met alle snelheidsbeperkingen. Die verbindingsritten zijn dan ook op de openbare weg en als je zelf naar de rally gaat kijken zal je zien dat de rallywagens je dikwijls voorbij rijden op die verbindingsstukken, als je er zelf ook rondrijdt. Eens aan de start van de volgende KP gekomen, moet het team "inklokken" en dat moet dus exact volgens de berekende tijd gaan, dus een minuut te vroeg inklokken is even rampzalig als een minuut te laat inklokken. In de praktijk is het wel zo dat de rallywagens op de verbindingsstukken voluit gaan waar mogelijk, en dat je best uit de weg gaat als ze eraan komen, want ze zien naar niet veel. Eens op de plaats van de start aangekomen, blijven ze dan 100 m voor de start staan om dan op het exact juiste ogenblik in te klokken...
Wat je dus in de rallysport veel tegenkomt is dat je favoriet je voorbijgaat in zijn rallywagen terwijl je zelf ook in je auto naar het volgende punt gaat zien, en dat het contact met de rallypiloten veel intenser is dan in de F1. Vooral op "service points" waar ergens onderweg de mechaniekers staan met hun service wagens, is het interessant om even halt te houden en je favoriet te zien toekomen, uitstappen en zelfs even een babbeltje kan slaan met zijn fans (als hij tenminste niet juist een slechte KP gereden heeft want dan zijn ze meestal niet om aan te spreken, maar dat is maar normaal denk ik)...
Persoonlijk ben ik 100den keren naar rally's gaan kijken en ik kan je verzekeren dat het een kick geeft wanneer een Snyers of Droogmans je wagen herkennen na zoveel passages en je vriendelijk goeiedag wuiven terwijl je ze laat passeren...
|