Ik geloof dat ik als 12-jarig manneke toen net F1 begon te volgen. Ik had bij één of ander tankstation een poster gekregen van Schumachers' Benetton en tv2 zond toen de GP van Pacific (Japan) op het Aïda circuit uit, die Schumacher won. 2 weken erna crashte Senna tegen de muur en als 12jarige was mijn eerste reactie: WAAAW. (aangezien F1 toen primair crashen en dan pas racen betekende. Barrichello kwam immers ook levend en wel uit z'n crash de zaterdag ervoor, en die zag er minstens even spectaculair en gevaarlijk uit). Ik denk dat ik toen zelfs blij was met Schumachers' zege, en de podiumviering liet niets anders vermoeden. Feit is, dat ik hoedanook helemaal niet had verwacht dat Ayrton dood zou zijn, omdat zijn hoofd nog duidelijk 'bewoog' op de helikopterbeelden.
Aangezien ik toen F1 nog niet ten volle 100% volgde, raakte het me niet zo hard als elk ander F1-fanaat. Achteraf begreep ik wel dat Senna een enorm charismatisch figuur moet geweest zijn, eentje met persoonlijkheid en echt racersbloed in zich. Getuige daarvan de Senna-vlag, toen Brazilië op de Wereldbeker voetbal in Amerika de finale won van Italië door strafschoppen (waarvan de laatste fallikant gemist werd door Roberto Baggio, nvdr).
Ratzenberger en Senna, twee verschillende coureurs, maar elk twee mensen. Senna heeft een gedenkteken op Imola. Waar blijft dat van Ratzenberger ?