View Single Post
  #14  
Old 13-05-2003, 21:36
Giovanni's Avatar
Giovanni Giovanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: St.-Niklaas
Posts: 352
Proficiat FastFons, toch iemand die het principe van een dergelijke plaat kent.
Dat de lucht er nog net boven kan heeft echter geen invloed, het zijn de versnelde luchtmoleculen die er onderdoor gaan die het effect van neerwaartse druk maken.
De mensen die over een compressor beschikken kunnen dit zelf testen.
Neem een klein metalen plaatje en houd dit tussen je vingertoppen op +/- 1 cm van een vlak oppervlak.
Blaas er nu onder hoge druk lucht onderdoor.
De meeste mensen verwachten dat het gaat wegvliegen maar je zal je best moeten doen om het tussen je vingers te houden zonder dat het vlak op tafel gaat liggen.
Op dat moment voel je de kracht die geproduceerd word bij +/- 300 kph..
De versnelde deeltjes zorgen voor een aantrekking alsof je het boven een magneet houd maar dan moet je uiteraard de juiste hoogte vinden. Kom je te laag dan kan er niks onderdoor en heb je geen effect, ga je te hoog en je hebt geen versnelling en het effect valt weer weg.
Het feit dat er boven de plaat en onder de wagen nog ruimte is beinvloed dit op geen enkele manier, dat is lucht die zich zoals een luchtbel verplaatst en niks meer.
Sportscar bijvoorbeeld hebben dit niet omdat daar de bodemplaat onderdeel uitmaakt van hun chassis maar de bedoeling is dezelfde.
Een Jaguar group C produceerde door z'n vlakke bodemplaat alleen al 3 ton neerwaartse druk bij 320 kph !!!
( iets waar wij enkel van kunnen dromen uiteraard )
Deze neerwaatse druk heeft maar een kleine invloed op de voorbewegende kracht waardoor een wagen nog steeds kan rijden met een dergelijk toestel.
Wijzelf hadden dit week-end het nadeel dat we nog geen data hadden voor onze veer- en bandendruk, iets wat we enkel kunnen door te testen.
Dat hebben we dan ook tijdens het week-end zelf gedaan waardoor we tevens een sessie zonder spoiler hebben gereden.
Tijden zijn op dit moment nog van ondergeschikt belang tot we de grote lijnen kunnen schetsen.
Het heeft ons bloed, zweet en tranen gekost om de plaat er op het laatse moment nog onder te krijgen maar het is gelukt en heeft een zeer positief effect.
Iedereen die zéér goed heeft opgelet zal gezien hebben dat de lijnen van het aftekenen nog steeds zichtbaar zijn en dat de randen nog niet zijn dichtgemaakt.
Verdere evoluties zullen spijtig genoeg niet zo duidelijk opvallen en daar kunnen we tevens niets over bekend maken omdat we dan het geheim van een goede werking voor het grabbelen gooien.
Reply With Quote