Quote:
Originally posted by Sennake
Omdat er nog altijd een essentiëel verschil is (denk ik toch) : in de Tour worden er PLOEGEN ingeschreven met een kopman, in wiens dienst iedereen rijdt, en in F1 worden er 20 piloten ingeschreven die elk hun kans gaan voor de titel.
|
Natuurlijk is er nog een verschil tussen wielrennen en formule 1 . Maar er zijn toch ook paralellen? Neem nu Telekom: daar was Botero kopman nummer 1. Wat gebeurt er, Botero ( stel in de F1 M. Schumacher) zakt volledig door het ijs in de Alpen en verliest massa's tijd. Vinokourov (stel Barrichello in de F1) wordt de nieuwe kopman. Op een bepaald moment is Botero mee in een ontsnapping. Maar acherop komt Vinokourov zwaar in de problemen. Om diens klassement te redden moet Botero zich volledig laten afzakken om het tijdsverlies te beperken. Dus een Botero mag een ereklassering in de rit vergeten (zijn klassement was toch al volledig naar de knoppen).
Terug F1: Begin van het jaar, M. Schumacher is de nummer 1 in het team (dat is zo, er moet niet over rond de pot gedraaid worden). Barrichello de nummer 2 (ik prefereer de term 'schaduwkopman' boven waterdrager

). Stel, we zijn augustus, over halverwege het kampioenschap. Schumacher is door pech, crashses of weet ik veel helemaal achterop geslagen in de strijd om het wereldkampioenschap. Barrichello volgt slechts op enkele punten van bijvoorbeeld Raikkonen of Montoya, of wie je maar wil. Kortom, hij heeft nog alle kansen op de wereldtitel (kansen die Schumacher niet meer heeft). Geef dan eens 1 argument waarom dat Schumacher zijn plaats vrijwillig of via een teamorder niet zou mogen afstaan aan Barrichello die vlak achter hem rijdt? Volgens mij toch een volkomen vergelijkbare situatie als die van Telekom. En ok, wat in Oostenrijk gebeurde, zorgde voor heel wat opschudding, maar waarom? Volgens mij gewoon omdat het schumacher betrof (waarmee ik niemand hier verwijten wil maken hoor). Ik bedoel maar, als ik zie hoe Botero in de remmen gaat, bijna stil gaat staan op een berg, en dan iedereen hoor: wauw, wat een ploegmaat, of wat kan wielersport toch mooi zijn, of wat een goeie tactische beslissing van de teamleiding... Dan denk ik, waarom mag dat in de Formule 1 dan niet? Er is toch geen enkele reden waarom dit niet zou mogen? Enja, dat in het begin van het jaar iedere rijder voor de titel gaat, is logisch, maar als je midden het kampioenschap toch geen kans maakt, wrom zou je je teamgenoot dan niet helpen. Per slot van rekening ben je ook nog altijd een TEAM é