View Single Post
Old 01-08-2003, 22:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Jawadde, nooit gedacht dat ik zó slecht geïnformeerd had kunnen zijn.

Ik heb dus altijd geloofd dat de stuurstang van Senna's wagen losgekomen was. Klopt dus helemaal niet : de wagen is gewoon van de baan gegaan door gebrek aan grip. Door het feit dat er zo lang achter de pacecar gereden was waren de banden afgekoeld en 4 à 5 mm "gekrompen", wat dan weer leidt een ander fenomeen : de bodemplaat raakt de grond daar waar ze dit in "normale" omstandigheden niet doet, en de wagen verliest zijn grip door 2 redenen : eerst en vooral omdat er geen lucht meer onder de wagen doorstroomt wat alle aerodynamische downforce wegneemt, en verder ook door het "ski-effect" van de bodemplaat op de weg. Ayrton heeft nog bliksemsnel gereageerd door te remmen en tegen te sturen (zo blijkt uit de telemetrie) maar hij had gewoon pech : het voorwiel breekt af en een ophangingspoot doorboort zijn helm. De rest is geschiedenis...

Toch jammer hoe de beste piloot aller tijden zo plots uit de wereld gerukt wordt... Maar ik ben desondanks wel blij dat ik gekeken heb. nu weet ik tenminste hoe de vork in de steel zit.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote