Quote:
Originally posted by Sennake
Jawadde, nooit gedacht dat ik zó slecht geďnformeerd had kunnen zijn.
Ik heb dus altijd geloofd dat de stuurstang van Senna's wagen losgekomen was. Klopt dus helemaal niet : de wagen is gewoon van de baan gegaan door gebrek aan grip. Door het feit dat er zo lang achter de pacecar gereden was waren de banden afgekoeld en 4 ŕ 5 mm "gekrompen", wat dan weer leidt een ander fenomeen : de bodemplaat raakt de grond daar waar ze dit in "normale" omstandigheden niet doet, en de wagen verliest zijn grip door 2 redenen : eerst en vooral omdat er geen lucht meer onder de wagen doorstroomt wat alle aerodynamische downforce wegneemt, en verder ook door het "ski-effect" van de bodemplaat op de weg. Ayrton heeft nog bliksemsnel gereageerd door te remmen en tegen te sturen (zo blijkt uit de telemetrie) maar hij had gewoon pech : het voorwiel breekt af en een ophangingspoot doorboort zijn helm. De rest is geschiedenis...
Toch jammer hoe de beste piloot aller tijden zo plots uit de wereld gerukt wordt... Maar ik ben desondanks wel blij dat ik gekeken heb. nu weet ik tenminste hoe de vork in de steel zit.
|
Het blijft nog steeds een veronderstelling van wat er kan gebeurt zijn. Ik heb het gevoel dat er meer potentieel in de reportage zat. Interresante uitleg over earodynamica dat wel, maar ik denk niet dat de reden van het ongeluk daar lag. Waarom? Omdat er nog een x-aantal wagens achter diezelfde safetycar reden. Indien senna's wagen echt als een ski werkte, moet er toch minstens één ander coureur zijn die eenzelfde voorval moet gehad hebben, zelfs maar voor een fractie van een seconde. Het afkoelen van de banden? Kan zijn, maar er werd ronde 6 opnieuw al voluit gegaan...