View Single Post
  #29  
Old 01-08-2003, 22:56
Rrubinio Rrubinio is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2001
Posts: 838
Quote:
Originally posted by Sennake
Jawadde, nooit gedacht dat ik zó slecht geïnformeerd had kunnen zijn.

Ik heb dus altijd geloofd dat de stuurstang van Senna's wagen losgekomen was. Klopt dus helemaal niet : de wagen is gewoon van de baan gegaan door gebrek aan grip. Door het feit dat er zo lang achter de pacecar gereden was waren de banden afgekoeld en 4 à 5 mm "gekrompen", wat dan weer leidt een ander fenomeen : de bodemplaat raakt de grond daar waar ze dit in "normale" omstandigheden niet doet, en de wagen verliest zijn grip door 2 redenen : eerst en vooral omdat er geen lucht meer onder de wagen doorstroomt wat alle aerodynamische downforce wegneemt, en verder ook door het "ski-effect" van de bodemplaat op de weg. Ayrton heeft nog bliksemsnel gereageerd door te remmen en tegen te sturen (zo blijkt uit de telemetrie) maar hij had gewoon pech : het voorwiel breekt af en een ophangingspoot doorboort zijn helm. De rest is geschiedenis...

Toch jammer hoe de beste piloot aller tijden zo plots uit de wereld gerukt wordt... Maar ik ben desondanks wel blij dat ik gekeken heb. nu weet ik tenminste hoe de vork in de steel zit.
De theorie van de grondplaat werd reeds gebruik tijdens het proces in Italië. Vandaar dat iedereen werd vrijgesproken en er niemand werd vervolg voor nalatigheid.

Er werd ook niet te lang achter de pacecar gereden, maar er werd vooral te traag achter de SC (Opel Vectra) gereden.
Na de crash van Senna heeft de FIA voor eigen materiaal gezorgd, die dikke Mercedes is dus geen luxe artikel maar bittere noodzaak.
Reply With Quote