Het zal misschien hard overkomen voor sommige Paddockers, en ik wil absoluut geen afbreuk doen aan het talent en het charisma van Magic Senna, maar als je het een beetje nuchter en afstandelijker probeert te bekijken dan leeft bij mij sterk de indruk dat zijn dood flink een flink aandeel heeft in het "legendarische" rond zijn persoon. Precies het feit dat zijn carriere onvoltooid was, doen velen onder ons nog steeds dromen van wat er nog allemaal had kunnen komen. Dat was ook al het geval met vb Jim Clark, Gilles Villeneuve en zelfs Pedro Rodriguez.
Schumi is niet zo onfortuinlijk en overklast kompleet zijn generatiegenoten (of je dat nu leuk vindt of niet, ik ben trouwens zelf geen Schumi fan), maar zal waarschijnlijk iets minder legendarisch de geschiedenis in gaan, tenzij hij zestig overwinningen scoort (best mogelijk) en zes WK titels op zijn naam schrijft (zelfs dat behoort theoretisch tot de mogelijkheden). Wat gaan we dan als kommentaar geven, dat het allemaal puur toeval was en de teerlingen voor hem steeds goed gevallen zijn???? Trouwens, was J. M. Fangio wel zo'n legendarisch kampioen? Uiteindelijk heeft niemand van ons die periode bewust meegemaakt en is het allemaal van horen zeggen of ergens gelezen en zoals je weet, met de jaren dikken de verhalen aan. Het kan dus best zijn dat in werkelijkheid Fangio ook geen waardige tegenstanders had in sommige van de seizoenen waar hij de titel won.
En tenslotte nog iets over het verschil in "charisma": noem mij tien Duitsers met charisma, je gaat ze niet meteen vinden.
Noem mij tien Brazilianen met charisma, je hebt ze waarschijnlijk al! Ik wil maar zeggen: charisma heeft vaak ook te maken met de kultuur waarin je bent opgegroeid. Beroepshalve heb ik het geluk met alle kulturen van de wereld in kontakt te komen, en neem het van mij aan, er zijn nogal wat verschillen (zonder in clichés of veralgemeningen te willen vervallen).
En nu ga ik stoppen want ik dreig mijn freinage voor de eerste linkse te rateren (franse woorden mogen ook wel eens, hoe ga je anders de onderdelen van een motor beschrijven?)
Jan
|