Wat het niveau van de piloten betreft kunnen we toch enkele opmerkingen maken :
Telkens er een aanrijding is tussen een snelle en een langzamere deelnemer wordt bijna altijd enkel naar het verhaal van de "snelle" geluisterd en deze geeft dan ook meestal de schuld aan de langzamere, wat tevens een eenvoudig excuse is. Alsof snelle piloten geen fouten maken??? In de Belcar zijn er dit jaar meer auto's geplooid door "snelle" piloten dan door "langzame" piloten...
De teams rijden bijna allemaal met 4 piloten die dan ook allemaal een "budget" moeten meebrengen. Als er dan geen "goede" piloten gevonden worden met budget wordt er al snel een "onervaren" piloot gekozen zolang er maar betaald wordt. Ook in de "grote" teams waar er vaak gereclameerd wordt over de andere deelnemers gaat men vaak over tot het inzetten van extra wagens als er zich piloten aanbieden met budget, vooral omdat ze er financieel een goede zaak mee doen.
Ik persoonlijk vind dat we niet zoveel moeten zeuren over het niveau, als er alleen al een beetje meer respect zou zijn op de piste tussen de verschillende piloten dan gebeurden er minder aanrijdingen en bleef het voor iedereen plezant. Van al de piloten in de BELCAR zijn er maar heel weinig met het beroep van piloot, voor het grootste deel is het een hobby en dat wordt weleens vergeten. Zelf heb ik ook al miserie gehad met "onervare" piloten, gelukkig zonder serieuze gevolgen, maar ik ben nog steeds van mening dat tijdens een 24 uren race iedereen wil finishen.
"To finish first, first you have to finish" zou normaal gezien het motto moeten zijn voor zo'n race...
In de tijden dat de 24 uren races gereden werden door slechts 2 piloten per wagen was het een echte uithoudingsproef, tegenwoordig met 4 piloten is het een aaneenschakeling geworden van sprints.
Laat alles toch gewoon zijn beloop gaan en heb gewoon een beetje meer respect voor de andere deelnemers, dan is iedereen gelukkig......
Last edited by A.J.; 26-08-2003 at 02:07.
|