Loix naar Peugeot Marlboro team
Het gerucht dat al enkele weken de ronde deed werd vandaag bevestigd door het Peugeot team. Freddy Loix verdedigt volgend jaar de belangen van het Peugeot team in het WK rally. Loix verlaat het Hyundai team aan het eind van dit jaar. Voor Loix betekent dit een nieuwe kans in zijn carrière die al een tijdje een moeilijke tijd doormaakte. Straks begint Freddy Loix aan zijn zesde volledige seizoen in het WK rally. Loix debuteerde met een Opel Astra in wereldkampioenschap rally tijdens de rally van San Remo in 1993. Tot op heden startte Loix 86 keer in het wereldkampioenschap rally.
Loix tekende een contract van één jaar en wordt derde rijder. Eerste rijder is wereldkampioen Marcus Grönholm, tweede rijder een andere Fin zijnde Harri Rovanpera. Voor Loix is het ook een terugkeer naar de oude stal van Marlboro. Marlboro is de belangrijkste sponsor van Peugeot en net die sigarettensponsor is de rode draad in de carrière van de Limburger. Ook Marcus Grönholm is geen onbekende voor onze landgenoot. In 1998 vormde Loix team met de toen nog min of meer onbekende Fin. Dat was ter gelegenheid van Bianchi rally. Loix won die wedstrijd waar hij Grönholm van het kastje naar de muur reed, Grönholms rally eindigde tegen een boom.
Loix maakte een goede tijd door eind jaren 90 bij Toyota, een team waar hij verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de Toyota Corolla WRC. In 1997 eindigde hij tweede in de WK rally van Portugal, in 1998 deed hij die prestatie over in de rally van Catalonië. Loix werd gezien als toekomstig wereldkampioen en het was dan ook niet vreemd dat het Mitsubishi team Loix kwam weghalen bij Toyota. Loix beleefde drie enorm slechte jaren bij Mitsubishi en zag in Hyundai een reddingsboei. Bij Hyundai herwon Loix het vertrouwen in eigen kunnen en bewees hij meermaals zijn snelheid met minder krachtig materiaal als voorheen. Door toe doen van onze landgenoot evolueerde de Hyundai tot een competitieve wagen maar eind 2002 werd plots de geldkraan dichtgedraaid bij het Koreaanse merk. Al het hard werk werd plots tot niets herleid. Hyundai gaat een onzekere toekomst tegemoet zodat Loix kiest voor zekerheid. Vandaag stapt Loix dus over naar Peugeot. Afwachten of Loix zijn bijnaam van “Fast Freddy” in 2004 opnieuw eer kan aan doen.
Loix zelf was onbereikbaar voor commentaar vanwege de verplaatsing naar Australië waar hij volgende week aantreedt in de WK rally van Australië.
Loix debuteert in de WK rally van Monte Carlo met het nieuwste rallywapen van Peugeot, de Peugeot 307 WRC die eerder deze week werd voorgesteld.
|