Thread: niveau coureurs
View Single Post
Old 31-08-2003, 12:36
Peter Baert Peter Baert is offline
De Paddock Regular

Ik heb de bewuste discussie gevoerd met Marc Goossens en Bert Longin tijdens de live uitzending op Kanaaltwee van de 24 Uren.

Beiden waren het erover eens dat het dit jaar bij momenten echt gevaarlijk was. Maar geen van beiden had het dan over rijders die in tragere auto's zitten, over rijders die in dat geval weten hoe ze een lijn moeten houden, rijders met ervaring ...

Het ging ook bij hen over het soort rijders dat "out of the blue" in een dikke Porsche terechtkomt en dan maar Belcartje gaat spelen.
Wie de startlijst nagaat, ziet daar namen staan van mensen, die bijna nooit rijden, maar dan in de 24 Uren wel plots in een biturbo komen meetuffen.

Goossens en Longin hadden geen problemen met Clio's of tragere auto's, wel met rijders die compleet de kluts kwijt zijn.
Maar ik weet ook uit ervaring dat die topauto's inderdaad 's nachts vaak met 35 vérstralers rijden die je helemaal verblinden ...

Longin had het over een Porsche (ik weet de kleur niet meer ) in zijn eerste stint, dus bij klaarlichte dag ... De betrokken rijder was waarschijnlijk doodsbang, scheurde met een rotvaart van 50 per uur door de Bianchi en wist dan niet eens hoe hij de rechte lijn zou aanpakken.

Als een Viper op een Porsche biturbo afstormt, dan vermoedt de Viper-rijder dat hij een snelle machine voor zich krijgt en past hij zich aan.
Krijgt hij een Clio in het vizier, dan past hij zich ook aan.

Rookietest? Wie met een dikke GTA wil starten, moet minstens 1'45" kunnen rijden. GTB minstens 1'50". Of de selectie-tijd nog scherper zetten.
Dan loop je wel het risico dat enkele dikke auto's wegvallen. Want meneer, die afdokt, wil natuurlijk rijden. Niet rijden, geen centen, geen auto ...

Het mes snijdt aan 2 kanten.