View Single Post
Old 03-09-2001, 22:22
Pascal Pascal is offline
A4993

En nu even onze belevenissen op post 26.

Eerst en vooral moet ik jullie bekennen dat ikzelf de boosdoener was die ervoor zorgde dat SAELENS terugviel op de startgrid. Het is namelijk zo dat SAELENS, tijdens de kwalificaties, 5 maal in de fout ging bij het afremmen voor de bus-stop chicane. Wij stonden daar aan de knop ven het rode licht en zetten bij deze maneuvers consequent het licht op rood. SAELENS moest hiervoor stoppen en kon slechts doorrijden wanneer wij het licht terug op groen schakelden. Hij deed dit 5 maal niet. Hij stopte niet maar reed gewoon door (2x zelfs op race-snelhied) met als gevolg dat wij telkens een rapport schreven dat naar de koersdirectie ging. Als objectieve official moet je dit doen. Het is niet zo dat je een landgenoot meer krediet kan geven. Het zou ons niet in dank worden afgenomen als we dit niet zouden doen. Jullie zullen zelf wel weten dat er genoeg camera's en telemetrie is om deze maneuvers te achterhalen.
Het is ook zo dat LEINDERS 4 X zou hebben ingehaald bij een gele vlag-situatie. Ook hij kreeg de nodige rapporten.
Als gevolg van het gedrag van onze Belgische rijders werd aanvankelijk beslist dat zij beiden zouden gediskwalificeerd worden. Beiden dienden hiertegen klacht in met als gevolg dat er tot laat in de avond werd vergaderd. Uiteindelijk werd beslist dat zij beiden toch mochten deelnemen maar dat in ieder gaval SAELENS zijn 2 beste tijden verloren zag gaan.
BESLUIT : eigen schuld, dikke.....

Tijdens de F3000-wedstrijd waren wij inderdaad getuigen van het incident met LEINDERS, maar deden wij geen interventies.

Ja en dan de F1.
Je kan er niet buitenom maar de Belgisch GP is altijd iets speciaals, massa-crashes, SCHUMACHER achterin bij COULTHARD, starten achter de safety-car....., we hebben het allemaal al gehad.
Maar wat gedacht van de editie 2001.
Zaterdag-trainingen die eindeloos worden uitgesteld en uiteindelijk worden afgelast. Ettelijke vergaderingen tussen koersdirectie en piloten. Wat nu gedaan??????
En dan eindelijk is de medische helikopter in de lucht, want de mist om ons hoofd is verdwenen, en kunnen wij van start gaan voor 45 minuten.

Een uurtje later de kwalificaties waarin slechts een half uurtje werd gereden met als top de laatste 5 minuten.

Kleine anecdote. Wij waren van plan om een pronostiek te doen over wie er als eerste de baan zou opkomen. Wij hebben deze pronostiek echter geannuleerd omdat iedreen gokte op T MARQUES. En ja hoor : in één ding is hij het snelste.........

In deze kwalificatie gebeurde dan weer allerlei vreemde zaken. Uiteraard zou je zeggen want anders zouden we niet in SPA zijn. Het grote deel van de piloten zetten hun snelste tijd neer tijdens een gele vlag-situatie. Wat nu gedaan ??? Vergaderen uiteraard. Het reglement is het reglement, maar ja we zitten in SPA. Dus : iedereen mag zijn tijd behouden. Maar !!!!!!!!!! Daardoor een nieuwe vreemde situatie : 4 rijders boven 107 %. Was u even vergeten dat we in SPA zijn ? Ja natuurlijk artikel X uit de bijbel gaat van kracht en een uitzondering zal worden toegekend aan onze vier zwarte schaapjes. Dus we kunnen met zijn allen van start.

Maar :

We zitten in SPA. Dus : geen start. Een nieuwe opwarmronde en ja hoor, dan zijn we eindelijk vertrokken.

Na enkele ronden hebben we de crash met BURTI. Alvorens post 23 een bericht van de crash had gegeven aan de veiligheid, greep deze al in met de safety-car procedure. Iedereen van de baanposten keek onbegrijpend wat dit begrepen wij niet echt. Wanneer er dan nadien het bericht van de rode vlag ontvingen, wisten wij dat het menens was.

Ondanks jullie bezorgdheid om de toestand van BURTI, was dit nergens voor nodig. Dat konden jullie uiteraard niet weten, maar wijzelf wisten al vrij vroeg dat de kwetsuren die hij had opgelopen niet ernstig waren. Waarom deze informatie niet doorkomt via de radio van het circuit, of tot bij de piloten, begrijp ikzelf ook niet.

Ondanks alles gingen we opnieuw van start. Bij WILLIAMS, denk ik dat er enkele mecaniciens, ook van start zullen kunnen gaan, en dit richting het stempellokaal. Ik heb even horen zeggen dat WILLIAMS even uit zijn rolstoel is gekomen, maar eigenlijk geloof ik dat niet echt.

Wat onze inbreng betreft beperkt die zich tot de crash van BUTTON. Ik weet niet wat er juist is gebeurd, maar het zag er lullig uit.
Wat er na de GP gebeurde was echter niet lullig. De wagen van BUTTON werd ASAP opgehaald met een takelwagen. Omdat de poorten onmiddellijk werden opengezet, werd deze takelwagen, letterlijk omsingeld en besprongen door fans. Deze trachtten allen een stukje van de wagen te bemachtigen. Als officials kunnen wij dir echter niet laten gebeuren. Er ontstond dus een gevecht tussen enkele leden van onze post en de betrokken "supporters". Eén ding is zeker. Niemand ging lopen met een brokstuk, maar helaas geraakte één van mijn collega's gekwetst tijdens de schermutselingen. Hij had pijn aan de voet en ik heb vandaag vernomen dat hij in het gips ligt en zelfs een week werkonbekwaam is.
Dus je ziet : een baanpost heeft zelden een rustig bestaan.

C U
Reply With Quote