Besten,
boodschap uit Het belang van Limburg over Fast Freddy:
De kogel is door de kerk: de wereldraad van de FIA moest maandag per fax stemmen over voorstellen om de rallywereld te veranderen. Zoals verwacht deed ze niet anders dan jaknikken. Daarmee breekt voor Freddy Loix een periode van grote onzekerheid aan.
Eén van de veranderingen is immers dat de derde auto volgend jaar geen punten meer scoort.Tot dusver scoorden constructeurs punten met de beste twee van hun drie ingeschreven auto’s. Nu kunnen ze er nog slechts twee inschrijven. De derde mag meedoen, maar scoort niet voor het merken-WK.
Loix had net een contract als derde piloot getekend bij Peugeot. Wat er met dat contract gaat gebeuren, is niet duidelijk. Tot 3 oktober wellicht niets, want de rallymerken gaan tegenvoorstellen formuleren, waarover de Wereldraad zich op die dag moet buigen. In afwachting worden wellicht geen knopen doorgehakt.
Ook als de regel niet wijzigt, ligt Loix niet noodzakelijk buiten. Een derde wagen blijft immers zinvol en Peugeot zet traditioneel meer auto’s in dan strikt gezien nodig. Het heeft daar ook voor 2004 budgetten voor uitgetrokken. In de nieuwe situatie zou het bijvoorbeeld steek houden om telkens drie wagens in te zetten en Rovanpera en Loix om beurten als tweede man te laten fungeren, afhankelijk van de ondergrond. Niets zegt immers dat de tweede man telkens dezelfde moet zijn.
De andere nieuwigheden zijn een uitbreiding naar zestien rally’s (Japen en Mexico zijn nieuw, Sanremo wordt vervangen door Sardinië), de afschaffing van ouvreurs en een nieuwe indeling van een rallyweekend (woensdag 1 verkenning en vrijdag, zaterdag en zondag telkens een verkenning kort voor de KP’s).
Kalender 2004: 23-25/1 Monte Carlo; 6-8/2 Zweden; 12-14/3 Mexico; 30/4-2/5 Argentinië; 14-16/5 Cyprus; 28-30/5 Acropolis; 25-27/6 Turkije; 16-18/7 Nieuw-Zeeland; 6-8/8 Finland; 20-22/8 Duitsland; 3-5/9 Japan; 17-19/9 Groot-Brittannië; 1-3/10 Italië (Sardinië); 15-17/10 Corsica; 29-31/10 Catalonië; 12-14/11 Australië.
mvg,
Jo Smets
|