Remproblemen doen de droom van Anhtony Kumpen in het water vallen...
Het ziet er naar uit dat met bij Carsport Force One de kelk tot op de bodem moet leegdrinken. In Estoril, waar de voorlaatste manche van het FIA GT Kampioenschap werd verreden, domineerden Anthony Kumpen en Mike Hezemans de wedstrijd. Maar ook nu weer werd hun goede race gestopt door een technisch euvel. Remproblemen zorgden ervoor dat ze na twee derden van de wedstrijd van het strijdtoneel verdwenen…
Twee weken na de veelbesproken wedstrijd te Oschersleben, stond Anthony Kumpen terug aan de start van een FIA GT wedstrijd. En in het Portugese Estoril viel er nieuws te noteren in het Carsport Force One kamp. “Ten gevolge van de verschrikkelijke crash van Philippe Alliot in Oschersleben, heeft het team slechts één wagen ingeschreven voor deze wedstrijd”, aldus Anthony Kumpen. “Philippe zal dit weekend dan ook als derde rijder fungeren op onze wagen, naast Mike en mezelf. Er werden op onze wagen tevens enkele nieuwe onderdelen gemonteerd en de hele équipe staat nu paraat in functie van de Viper nr. 5. Ook Jean-Pierre Jabouille, die normaal als teamchef van de andere wagen fungeert, zal de laatste twee wedstrijden van het jaar te onzer beschikking staan. Daarbovenop voorziet Pirelli ons van een nieuw type banden. Allemaal positieve zaken dus, die ons moeten toestaan om de eerdere frustraties van dit seizoen zo snel mogelijk te vergeten.”
En de stap van de theorie naar de praktijk werd vlot gezet, ten bewijze daarvan de schitterende chronosessies die het trio op de tabellen zette… "Reeds tijdens de eerste vrije training bleek dat het potentieel van de wagen er zeker is, gezien we het hele veld het nakijken gaven. En ook tijdens de officiële kwalificaties konden we ons bewijzen, met reeds in de voormiddagsessie een pole positie van Mike, iets wat ik tijdens de tweede sessie kon herhalen. Alles wees er dus op dat we naar een mooie wedstrijd konden uitkijken.”
Aan de leiding…
Het was Mike Hezemans die van op de pole positie vertrok en in een duel verwikkeld raakte met de Saleen van Konrad Motorsport. Een duel dat voor de gele bolide eindigde in de grindbak en hen zo helemaal achteraan opnieuw deed aansluiten. De Carsport Force One Viper dus aan de leiding in de wedstrijd, gevolgd door de Ferrari 550 Maranello van BMS met Fabrizio Gollin aan het stuur.
Tijdens de negende ronde besloot Gollin een aanval te doen op de leidersplaats. Mike Hezemans bekeek het allemaal vrij nuchter, en verkoos geen risico’s te nemen. Hij liet de BMS bolide de kop van de wedstrijd over nemen en kon nu controlerend rijden, zonder druk.
Na 33 ronden zocht Hezemans de pitlane op voor een eerste pitstop en rijderswissel, waarbij Anthony Kumpen het stuur over nam… "Toen Mike me aan helpen was om mijn gordels vast te maken, zei hij mij dat is zeer voorzichtig moest zijn met de remmen", verklaart de jonge Kumpen. "Ook in Oschersleben werden we door remproblemen geplaagd, maar de mechaniekers waren er van overtuigd dat ze deze problemen hadden kunnen oplossen."
Toen Anthony Kumpen de pitlane verliet, bleek de wagen in optimale staat te zijn, wat hem dan ook toeliet om vrij snel de aansluiting met de BMS Ferrari te vinden. De remonte van Kumpen was werkelijk indrukwekkend. Tijdens de 42ste ronde van de wedstrijd nam hij opnieuw de leiding, en het zag er naar uit dat de Carsport Force One Viper onbedreigd naar de overwinning zou rijden. Maar enkele ronden later werd Anthony Kumpen geconfronteerd met de wederkerende remproblemen…"Ik was al zo’n twintigtal seconden van de Ferrari weggereden en alles verliep goed. Maar ik voelde dat het remmen steeds moeilijker werd, en de remafstand werd steeds langer. Via de boordradio had ik dit gemeld aan de teamchef, die me zei verder te rijden en op mijn hoede te zijn, wat ik dan ook deed. Maar in de eerste rechtse bocht werden de problemen nog groter. En gedurende de volgende ronden bleef het probleem zich manifesteren, zodat ik nog twee keer ben rond gegaan."
De Chrysler Viper GTS-R zocht dus de pitlane op en verdween naar de onderste regionen van de klassering…"We waren opnieuw competitief, en ook nu weer reden we comfortabel aan de leiding. Maar het heeft niet mogen zijn. Je raakt gefrustreerd van dit soort zaken! Ik hoop dat we in Monza het seizoen op een andere manier kunnen afsluiten. We hebben niks te verliezen, en koeten ook al het komende seizoen in het oog houden…"
|