Op ovals geldt er nog een gezegde: There are two kinds of drivers, those who hit the wall and those who are going to hit the wall
Waarom gebruik ik het woord triest? Niet alleen vanwege dit dodelijke ongeval.
Maar eerst over het gevaar van oval racen met open-wheel wagens. Dat op ovals een verhoogd risico is t.o.v. een street- of roadcourse moge duidelijk zijn. Echter het aantal gewonden per gereden IRL oval kilometer ligt hoger dan het aantal gewonden per gereden CART oval kilometer. Let wel, het gaat hier om verhoudings getallen, realtief gezien dus. IRL rijdt alleen maar ovals, terwijl het aantal ovals bij CART aan de dalende kant is.
Ik kan me niet herinneren dat in vroeger dagen, toen CART op veel meer ovals reed, er zoveel gewonden vielen. Waarom is IRL dan zoveel gevaarlijker op ovals als CART op ovals? Ligt het aan het ontwerp van de wagen? Ligt het aan bedenkelijke rijderskwaliteiten en rijders acties? Ligt het aan iets anders? Echt een antwoord geven kan ik niet. In de jaren '96 / '97 heb ik Arie Luyendijk Sr. weleens horen klagen over het ontwerp van de wagen. Het gewicht van de versnellingsbak was te hoog en was te ver naar achteren geplaats waardoor de wagen van "nature" om zijn as wilde draaien. De wagens was qua gewicht uit zijn balans om het zo maar te zeggen. Hoe die stituatie nu is? Dat zal allicht beter zijn, trouwens dat die IRL chassis vrij stevig zijn blijkt wel uit de lijst klappers van de afgelopen jaren waarbij het letsel relatief mee viel.
Tijden veranderen, de normen en waarden ook. 30, 40 jaar terug waren een paar doden per F1-seizoen geen probleem, als nu iemand zijn kleine teennagel verstuikt spreekt de schandaalpers al van gevaarlijke toestanden

Waar wil ik naar toe, hoe lang kun je nog het aantal gewonden verantwoorden t.o.v. de maatschappij? Kijk de volgende quote is nou niet bepaald simpel te verdedigen tegenover iemand die niet-autosport minded is.
Quote:
In 87 IRL races during the past eight years, an astounding 76 drivers have suffered concussions or fractures of the skull, neck, back, pelvis, legs, arms, wrists, ankles, feet, hip and shoulder. And that's not counting the four seriously injured drivers in the IRL Infiniti Pro series in 2002 and 2003.
|
De expansiedrift van Tony G. heeft de open wheel racerij in de VS geen goed gedaan, ongevallen als Brack en Renna werken nou niet bepaald mee. De vooruitzichten van IRL 2004 en verder zijn niet rooskleurig, die van CART...........daar ben ik nog niet uit. Door al dat aandelen geritsel zie ik de street- en roadcourse niet meer.
Volgende artikel op espn.com is wel leuk om te lezen.
Maar de oerregel blijft overeind, iedereen die een snelheids-sport beoefend moet weten dat het af en toe pijn kan doen. Heel soms doet het geen pijn meer...........
Is dat het je niet waard, dan moet je niet rijden.......maar lekker op de bank blijven zitten bij je schoonmoeder.