Evaluatie Supermeetings
Begin van dit seizoen werd gestart met de Supermeetings. Daarom vind ik het raadzaam dat het verloop van de Supermeetings op het einde van het seizoen geėvalueerd zou worden.
Maken we zelf eens een evaluatie hoe het voor ons is overgekomen.
Belcar : weer een mooi seizoen en dit ondanks het feit dat er wat minder wagens waren ingeschreven dan andere jaren. Tegelijkertijd kregen we de 50° Belcar Race. Op naar de 100 zou ik zeggen. Nog een negatieve noot (wat mij betreft) : geen buitenlandse wedstrijd in 2003.
Clio : wat zich aankondigde als de strekste serie in 2003, met onder andere de sterkste Franse piloten aan de start is vervallen in een ware stock-car race. Te veel incidenten zonder gepast gevolg van de bevoegde autoriteiten. De "Gemaskerde Racer" was mijn inziens jereinste competitievervalsing.
Yaris : mooie cup met slipstreamgevechten en uitremacties zowel in Spa als Zolder. Kan wat mij betreft als de mooiste cup van 2003 beschouwd worden. Helaas geen Yaris cup in 2004.
Mini : de entourage en het VIP-dorp dat elke meeting weer werd opgesteld werd door de deelnemers als zeer positief ervaren. Toch hoorden we van de piloten, vooral in het begin van het seizoen, dat de initiatiefnemerniet al zijn beloftes heeft gehouden. De cup zou uiteindelik duurder uitvallen als voorgesteld. De organisator durfde het aan om regelmatig piloten met niet comforme auto's uit de uislag te schrappen. (ook hierop hoorde men echter kritiek). In een eerste seizoen zullen er altijd kinderfoutjes te vinden zijn. Feit is dat de Mini-cup in 2004 zal verder gaan en hopelijk bevestigen of beter doen dan in hun eerste seizoen.
Formule Renault 1600 : begon reeds in de winter 2002 met de selectie van de RACB Race Academy met Verdonck en Pulinckx als laureaten. Een aan te moedigen initiatief. Als je dan ziet dat het deelnemersveld in de loop van het seizoen tussen de 8 ą 14 deelnemers schommelt heb ik toch bedenkingen bij deze serie.
De verloop van de supermeeting vind ik mooi. Een gelijkaardige timing op elk weekend met 4 x 2 races van elk 20 minuten en een Belcar wedstrijd is OK. Pierre Delettre slaagde er elke meeting in Spa weer in om een bijkomde serie aan de start te krijgen.
De omgekeerde startpositie van de eerste 6 uit de eerste manche vind ik niet OK. Het is een poging om de wedstrijden kunstmatig spannend te maken of houden en daar hou ik niet zo van.
C U
|