Ik ben gisteren ook geweest en vond het leuk. Het was mijn eerste rally en zeker voor herhaling vatbaar. Helaas heb ik Johan niet gezien, want kon niet tijdig op de plaats van afspraak zijn.
Eerst stond ik bij een van de eerste bochten van KP6 en daarna op het einde van KP8. Bij de eerste was de veiligheid dik in orde, maar bij de tweede toch wat minder vond ik.
Zoals gezegd was het mijn eerste rally en heb ik totaal geen ervaring met de gebruiken. In die spéciale 8 heb ik eerst een 3-tal wagens van de organisatie zien voorbijkomen, waarvan er een met een luidspreker de veiligheid benadrukte. Ik dacht : "bon, dat gaat hier nog een tijdje duren" en begon om mijn gemak een appel te eten. En wat gebeurt er ? Plots komt Thiry voorbij geraasd, enkele minuten later gevolgd door de andere favorieten. Omdat ik mijn appel vast had in de ene hand en m'n helm en tanktas in de andere, kon ik geen foto's nemen van de protagonisten. Heb er later wel van de mindere goden genomen. Waarom heel dit verhaal ? Voor een totale leek was het helemaal niet duidelijk dat de deelnemers eraan kwamen. Bovendien, en dat verbaasde me ook, maken die wagen helemaal niet zoveel lawaai, toch zeker de toppers niet. Da's meer een soort gezoem, totdat ze moeten remmen en optrekken. Je hoort ze dus pas op het laatste moment afkomen en waar ik stond (in Bas Ohan, einde KP8 ; bij het begin van KP6 stonden ze er wèl) heb ik nergens mensen met fluitjes gezien of gehoord.
Het publiek kon ook probleemloos tot 50 cm of dichter van de baan gaan staan, want er was helemaal geen afrastering (op die plaats eerlijk gezegd ook niet nodig, want ik stond ruim voor een bocht, maar het is wel indrukwekkend als die auto's komen voorbijgereden).
De rally is dus goed meegevallen, maar het verbaast me niet dat er af en toe gewonden of doden vallen en dus zeker niet als men nog in verboden zones gaat staan.
Ik heb pas vanmorgen op het radionieuws van het ongeval gehoord en opnieuw werd er helemaal niet ingegaan op het sportieve aspect (al zal dat voor sommigen nu misschien totaal irrelevant zijn). Op dat vlak is er toch nog heel veel werk aan de winkel bij de VRT. Als er doden of gewonden zijn, zijn ze er als de kippen bij om erover verslag te doen, maar het sportieve aspect van autosport wordt nog steeds stiefmoederlijk behandeld

.