View Single Post
  #8  
Old 01-12-2003, 02:19
Lemans Lemans is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2003
Location: Emptinne
Posts: 154
Eerst over sporing en camber.
Voor de sporing kan je gebruik maken van twee spotgoedkope
waterpassers met laserspots. Deze moet je wel ijken , dwz de
hoekfout van de straal corrigeren. Bij een goedkoop model kan dit
tot 6 cm per 10 m bedragen!! Ik gebruik hiervoor klepstelpastilles.
Deze plak ik dan op velgrandafstand op de lasserpassers en met
enkele stevige elastieken monteer ik deze op de velgen.
Via een op een lat bevestigde rolmeter meet ik eerst een
afstand tussen de stralen zo dicht mogelijk tegen de wagen
( haaks op de aslijn van de wagen ) Nu plaats je je meetlat 1 m
verder en meet de afstand tussen de lasserspots opnieuw
en maak het verschil.Ga nu naar
http://www.uitlijnen.nl/download/hoeken.pdf” en druk deze tabel af.
vergelijk uw uitkomst in de tabel en je weet hoe je sporing staat.
Na bijregelen deze meting herhalen omdat afstand tegen de
wagen ook iets veranderd .
Camber is met deze methode ook te meten alleen gebruik je een
gewone rechte hoek die je op de grond zet. Je meet dan op een
bepaalde hoogte de afstand tussen deze rechte hoek en je velg
en je vergelijkt opnieuw in de bovenstaande tabel.
Staat je velgdiameter er niet bij of is er nog iets niet duidelijk ,
vragen staat vrij !
PS: rekenmachinewerk: X sin = verschil in m op 1 m
waarin X = uw in te stellen hoek
VB: 0.5 sin =0.0087 m (op 1 m ) of x 1000 = 8,7 mm
Reply With Quote