Ik ben nu tewerkgesteld in de Vitalo (kunststofverwerkend bedrijf in Meulebeke). Daar maken ze onder andere kunstofdaken voor Caterpillar, CNH (vroegere Ford- New Holland), John Deere,... Maar ook verpakkingen voor voedsel, medische sector (heel toffe unit trouwens), kasten voor printers, pc's, radio's, delen van dashboards, ... noem het maar op. Alles wat uit kunststof bestaat kan er worden gemaakt. Ik neem aan dat datzelfde proces ook wordt toegepast voor bijvoorbeeld bouwdozen.
Het proces gaat als volgt tewerk (heel kort uitgelegd natuurlijk). Eerst worden kunstofplaten aangekocht (die al de juiste kleur hebben). Deze worden eerst nog eens gedroogd in een oven, zodat tijdens het persen er geen verbranding (het inwendig verdampen van aanwezige H2O-moculen die dan opstijgen naar de oppervlakte en daar voor putjes zorgen) ontstaat. Dan worden de platen gevormd. De plaat wordt eerst verwarmd zodat de heel erg elastisch wordt. Ze wordt aangespannen. Dan wordt ze over een matrijs (met de uiteindelijke vorm) getrokken. Het gebied tussen matrijs en plaat wordt vacüum gezogen waardoor de plaat ook in de kleinste hoekjes aansluit. Daarna wordt de plaat afgekoeld met lucht (een 30-tal seconden, maar uiteraard ook variërend van grootte, plastic-soort e.d.). De matrijs wordt weggetrokken vanonder de plaat en het stuk is gevormd. Uiteraard moeten hier dan nog verdere bewerkingen op toegpast worden (frezen, ontbramen, ....)
Ik denk ook dat bouwdozen zo gemaakt worden. Het is veel te fijn werk om via spuitgieten te verkrijgen en als je een raam uit een bouwdoos bekijkt qua complexiteit, is dit volgens mij onmogelijk via spuitgieten te verkrijgen.
Last edited by Lambo; 24-12-2003 at 17:25.
|