View Single Post
Old 02-01-2004, 01:40
FleaBite's Avatar
FleaBite FleaBite is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Huudo
XP in een nieuw kleedje of is er meer baanbrekend werk verricht?
Neen hoor, de overgang die we van XP naar Longhorn zullen krijgen, is te vergelijken met de overgang van Windows 3.11 naar Windows 95.

De 3 steunpilaren van Windows Longhorn zijn Avalon (presentatie), Indigo (netwerk) en WinFS (filesysteem):

Avalon: de manier van presenteren wordt helemaal opengebroken, waardoor de mogelijkheden bijna grenzeloos zijn. Alles (maar dan ook álles) wordt via DirectX gerenderd, programma's zijn bijna niet meer gebonden aan de traditionele windows-look (vensters, menu's,...) (deze zijn er natuurlijk wel nog, maar je kan je GUI evengoed opbouwen met eigen controls). Voor de software ontwikkelaar wordt het GUI-programmeren ook aantrekkelijker en gemakkelijker gemaakt dmv XAML (spreek: zeml ), een op XML gebaseerde taal waarmee de volledige GUI van een programma wordt bepaald. (de manier van werken lijkt zeer sterk op ASP.NET: een XML bestand voor de presentatie, een code-behind bestand voor de code).

Indigo: Microsoft heeft met het .NET platform al een tijdje deze weg ingeslagen en ook hier weer 1 sleutelwoord: web services. Web services worden bijna overal bij gesleurd wanneer je het over netwerkfunctionaliteiten hebt in Longhorn. Ik heb nog maar 1 kleine demo gezien over Indigo, maar hij heeft toch wat indruk gemaakt op mij. Ook al werd slechts de tekst "Hello Don!" in de sidebar (een nieuwe feature in Longhorn, dit is een soort taakbalk aan de zijkant van je scherm, waar je gelijk wat kunt in plaatsen) geplaatst, de code die hierachter schuil ging, leek mij zeer krachtig.

WinFS: nou, "file system" kan je het denk ik niet echt noemen, want het echte file system is nog altijd NTFS. Het wordt echter wel een uitbreiding op NTFS. In NTFS kan je nu al metadata opslaan over bijvoorbeeld foto's (toestel waarmee de foto genomen werd, datum van opname,...), muziek (artiest, album,...) etc., maar WinFS brengt hier nog een uitbreiding voor, met name dat het aantal attributen onbeperkt is, en van gelijk welk datatype. Ook wordt een bestand niet meer als een bestand in de ware zin genomen(wel nog in NTFS, welteverstaan), maar als een object. Deze objecten kunnen ook nog eens onderling gelinkt worden, dmv de relationele database technieken uit SQL Server "Yukon". Bovendien kent WinFS niet alleen documenten en bestanden, maar ook personen (een geďntegreerde adresboek, zeg maar).

Mijn mening: Microsoft brengt met Windows Longhorn een volledig nieuwe API uit (WinFX ipv Win32). Daardoor wordt het vooral een grote verandering voor de software ontwikkelaars, en het hangt dan natuurlijk van deze mensen af wat er voor de consument zal veranderen
Reply With Quote