Thread: Verfvraagjes
View Single Post
  #12  
Old 22-02-2004, 21:51
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Sennake en vinnie hebben het behoorlijk bij het rechte eind.

Waarom ontvetten? omdat er tijdens het spuitproces chemische stoffen gebruikt worden die sporen achterlaten op de plastiek én omdat vingerafdrukken ook meestal vet zijn. Bovendien loop je, indien je niet ontvet, het risico dat wanneer je gaat afplakken je nadat de 2de kleur is gespoten en je de afplaktape verwijderd, de eerste kleurlaag lost daarwaar het oppervlak nog vet was. Dus, ontvetten, altijd en overal. Met wat? Met de zeepoplossing zoals de meeste onder ons wel doen, of met brandalcohol of speciale 'siliconen remover'. White spirit heden ten dagen is iets wat ik niet zou gebruiken, gezien ik niet zeker ben dan reacties met sommige plastieksoorten.

Ik denk dat 'appelsien' vooral een gevolg is van te dichtbij of niet genoeg verdund. In het geval van een spuitbus lijkt het me dus te dichtbij te zijn. En zeker niet het oppervlak in '1 enkele run' goed willen krijgen. Da's om problemen vragen. Dus opbouwen met verschillende dunne lagen. En als er op de scherpe kanten geen goede dekking is, rustig blijven, geduld niet verliezen en verder de lagen opbouwen tot het resultaat goed is .Sennake's Focus laat zien dat het kan.

De vraag of je wilt grondverven of niet is moeilijk te beantwoorden. Als je een laagje grondverf zet, zal het eindresultaat er volgens mij niet zo plastiekerig uitzien. Tevens biedt de grondlaag bescherming bij gebruik van autolakken. Ik zou aanraden om uitsluitend witte grondverf te gebruiken. Bij echte wagens wordt idd soms een grondverf gebruikt die in de tint is van de uiteindelijke laag, maar in modelbouw klopt dit niet helemaal omdat je oppervlaktes veel kleiner zijn en dus de kleurschakeringen per definitie anders zjin dan in het echt. Ook voor zwart zou ik een witte ondergrond aanbevelen omdat het zwart dan echt 'in your face' zwart is.

da's hoe ik het doe.
Reply With Quote