Ik las ergens dat vanaf volgend jaar auto's verboden zijn die autonoom reageren op de startlichten. COOL.
Dat betekent dat er dus blijkbaar dit jaar bij sommige teams systemen gebruikt werden waarbij een soort auto-pilot start genomen werd (of niet genomen werd). Ik weet niet precies hoe zo'n systeem gerealiseerd werd maar misschien konden de wagens veranderingen in electrische velden opvangen in de apparaatjes die in het asfalt valse starts moeten detecteren. Op de verandering van dat signaal konden ze dan misschien de koppeling laten reageren...
Ongeloofelijk hoe vindingrijk die ingenieurs soms zijn.
Ik weet niet precies of het ooit al is geprobeerd maar zo zouden ze bv. ook dynamische vleugels kunnen monteren. Gedaan met een het eeuwenoude compromis tussen topsnelheid op de rechte lijn en wegligging in de bochten : laat de coureur op het rechte stuk gewoon op een knopje drukken waardoor de vleugels vlakker gaan staan waarna hij met hetzelfde knopje de vleugels bij de remzone weer verticaler kan zetten. Zulke systemen zouden veel tijdswinst kunnen opleveren maar zullen allicht uit veiligheidsoverwegingen nooit toegestaan worden.
Ingenieurs als Colin Chapman en later ook Harvey Posthelwaith waren cracks in gedurfde vernieuwingen.
Ook meen ik mij te herinneren dat Benetton '93 experimenteerde met een verwielgestuurde wagen waarbij de achterwielen 'lichtjes' meestuurden.
Wat zal het volgende hoogtechnologisch grensverleggende snufje zijn?
remlichten misschien