View Single Post
  #42  
Old 07-03-2004, 01:42
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it
 
Join Date: Jan 2004
Location: Italy
Posts: 1,926
Voor diegene die nog niet zo thuis moesten zijn in het World Series wereldje, heb ik de volgende samenvatting gemaakt over het “silly seasen” bij de World Series:

Belmondo is een nieuw team in de WS sinds dit jaar, ze hebben de chassis overgekocht van het Oostenrijkse Zele-Racing die werden uitgesloten voor het komende WS seizoen. De Fransman Boris Derichebourg en Japaner Ryo Fukuda zijn dus de aangekondigde piloten voor de collectieve testen van volgende week, maar dit terwijl nog geen van beiden een contract hebben getekend bij Belmondo. Het team zelf zal uiteraard heel wat achterstaan hebben qua data en setup t.o.v. de rest vh WS veld, maar de piloten zullen deze achterstand snel wegwerken denk ik. Boris Derichebourg heeft al een aardig palmares bij mekaar gereden in de F3, F3000, FIA GT en de FIA sportscars. De Japaner Ryo Fukuda kennen we natuurlijk als testpiloot van BAR Honda F1.

Het Engelse Carlin heeft voorlopig enkel de Portugees Tiago Monteiro bevestigd als piloot voor het komende seizoen, uiteraard zal hij de komende week dus debuteren in de World Series. Tiago is buiten z’n WS activiteit ook nog test piloot bij Minardi F1, al zal dat niet veel tijd opslorpen. Carlin zelf is een zeer professioneel team, en gaat volgens mij in combinatie met een toppiloot als Tiago Monteiro degelijke resultaten neerzetten.

Bij Gabord ligt momenteel enkel de Argentijn Juan Cruz Alvarez vast voor het komende seizoen. Deze nog zeer jonge piloot heeft vorig jaar een goed seizoen gereden in WS Light, en heeft bovendien al enkele keren kunnen proeven van een Dallara-Nissan V6 tijdens testen vorig jaar. De Rus Roman Rusinov gaat de tweede wagen bemannen tijdens de testen van volgende week, hij heeft de voorbije jaren gereden in F-Renault2000, F Palmer, Euro F3000 en Le Mans.

Bij het Italiaanse GD Racing ligt er op dit moment enkel de Chilleen Pablo Donoso vast, hij was vorig jaar ook in de WSLight actief. Als tweede piloot wordt ex-F1 piloot Enrique Bernoldi getipt, hij zal dan ook plaats nemen in de tweede Dallara van GD volgende week. Bernoldi en GD Racing hebben het voorbije seizoen ook samengewerk, en met succes. Naarmate dat het seizoen vorderde gingen de prestaties in positieve lijn omhoog, in de 3 laatste meetings realiseerden ze zelfs constante top-5 prestaties af! Moest Bernoldi tekenen bij GD (wat zeer waarschijnlijk is) dan zal GD de goede prestaties van vorig seizoen zeker verder zetten verwacht ik.

Over Epsilon Graff is een maand geleden een bericht verschenen, waarin ze schreven dat de Fransen het komende seizoen de piloten en teams kampioenschap zullen winnen. Dit is volgens mij totaal niet mogelijk, maar ze zullen wel zeker weer vooraan meestrijden. Tijdens de testritten van volgende week zullen Ander Vilarino en Jean Christophe Ravier de wagens bemannen, geen van beiden heeft momenteel een contract bij Epsilon. Maar naar alle waarschijnlijkheid zullen zij de piloten worden bij het Franse topteam en zullen zij dus met dezelfde piloten rijden als vorig jaar. Veel uitleg hoeft er nier bij, zij zijn net de Renault van de WS want na Gabord, Racing Engineering en Carlin behoren zij tot de absolute top van het World Serie veld.

Het Belgische KTR heeft zoals vooropgesteld nu al z’n volledige line-up bekendgemaakt nl. de Franse squad Bruce Jouanny en Didier Andre. Bijden waren ze vorig jaar al actief in de WS, Joanny bij het Engelse Carlin en Andre bij het Franse Saulnier. Aan ervaring zou er dus geen gebrek mogen zijn, daarom zijn er dan vooral van de kant van Joanny hoge verwachtingen! Hij had vorig seizoen “maar” een 10e plek in de einstand, maar hij heeft steeds moeten werken in de schaduw van topper Karthikeyan. Bruce heeft voor hij in de WS debuteerde nog in de Engelse F3 gereden, en heeft daar uitstekende resultaten laten noteren. Bij KTR zal hij dus de status krijgen van eerste piloot, laat ons hopen dat dit zal lijden tot topprestaties. Didier Andre daarentegen heeft er een zeer zwak seizoen op zitten, hij heeft het ganse seizoen in de achterhoede vertoefd, hopelijk kan hij dit seizoen beter prestaties neerzetten bij het Belgische KTR!

Het Spaanse Pons is net als Belmondo nieuw dit jaar in de WS, en zal dus ook een zekere achterstand hebben qua data en setup. Zij hebben ook al hun volledige line-up bekendgemaakt, nl. de snelle Fin Heikki Kovalainen en de Spanjaard Adrian Valles. Valles komt uit de WSLight, Kovalainen heeft vorig seizoen gereden bij Gabord. Maar niet alleen Heikki is van werkgever veranderd, het ganse team rond hem van bij Gabord (van Ingenieur tot mecano) is mee verhuist naar Pons. Vorig seizoen al schitterde Heikki in de WS met een prachtig seizoen als teammaat van kampioen Montagny, en dit zal zeker niet anders zijn dit seizoen volgens mij.

Ook nieuw dit jaar is Porfesa, dit team is opgericht door “vader Portiero” (Felix Portiero), en zal dus als piloot o.a. z’n zoon Felix laten rijden. Verder gaat in de tweede wagen de Spanjaard Roldan Rodriguez rijden rijdens de collectieve testen. Momenteel rijzen er nog zeer veel vraagtekens rond Porfesa, vooral dan op financieel gebied. De bijde piloten zoude amper budget hebben terwijl Porfesa zelf amper Nissan krachtbronnen kan betalen! Laat ons hopen dat dit verhaal positief afloopt…

Zeer opvallend is dat er bij Racing Engineering weinig (of zelfs geen) zekerheden zijn! De vraag is zelfs dat Racing Engineering wel gaat deelnemen aan de WS dit jaar? Er zijn geruchten die willen dat het Spaanse topteam zich gaat concentreren op de Spaanse F3, en zou stoppen met z’n activiteiten in de WS. Afwachten maar dus tot volgende week, als ze daar niet verschijnen, is de kans groot dat de WS een parel van een team kwijt is. Maar laat ons hopen dat dit verhaal positief gaat aflopen… word ongetwijfeld vervolgd!

Het Italiaanse RC Motorsport heeft momenteel enkel de topper Narain Karthikeyan vastliggen voor 2004. De Italianen hebben nog niet bekend gemaakt wie er in de tweede wagen zal plaats nemen volgende week. RC zelf is eigenlijk maar een team uit de middenmood, maar met een topper als “kip-kurry” (Karthikeyan z’n bijnaam in de WS paddock) moeten zij ongetwijfeld het komende seizoen vooraan te vinden zijn.

Saulnier is er nog maar sinds vorig jaar bij, en had daardoor een data en setup achterstand, dat heeft vorig seizoen tot een slecht seizoen geleid. Voorlopig is enkel Tristan Gommendy bevestigd bij het Franse team voor 2004, verder is het nog onbekend wie de tweede Dallara zal bemannen volgende week. Gommedy heeft voordien o.a. gereden in de F3 en de FIA Sportscars.

Het Italiaanse Vergani tot slot, heeft nog geen enkele piloot onder contract. Al zou de Braziliaan Rodrigo Sperafico zeer kort bij een zitje bij Vergani staan. Uiteraard zal hij dus plaatsnemen in een Dallara van Vergani volgende week, net als de rijdende schoonheid Milka Duno. Iedereen kent ongetwijfeld Sperafico van de F3000, waar hij enkele jaren geleden bij de absolute top hoorde. Milka Donu heeft het voorbije seizoen gereden in de WSLight en enkele uithoudings wedstrijden. Ze komt steeds aan de bak dankzij haar groot sponsor budget, als ze dat niet moest hebben, zou ze nooit in zoveel racewagens gezeten hebben…
__________________
Reply With Quote