Wat een race, wat een race.
Het niveau lag duidelijk nog hoger dan vorig jaar maar jammer genoeg waren er dit jaar enkele karts die toch niet 100% waren te noemen, laat staan 70%
Als we even terugkijken naar de snelste tijden van de meeste teams vorig jaar dan zien we dat er maximaal 1 second verschil zat tussen al de teams, met uitzondering van 3 teams maar dat lag toen niet aan de kartjes
Dit jaar zaten we met een verschil van 2 seconden voor sommige teams
Makkelijkste voorbeeld: P&P Racing die toch wel al bewezen hebben niet van de traagste te zijn, waren dit weekend maar liefst 2 seconden trager dan de piloot met de snelste ronde achter zijn naam.
Jammer maar helaas natuurlijk want hier konden wij zelf weinig aan veranderen. Na de kwalificaties hebben we ons best gedaan om de klachten van verschillende piloten te aanhoren en even met de wedstrijdleiding te gaan praten van Antwerp Karting.
De kartjes waren vrijdag nog volledig nagekeken en bovendien voorzien van een regenafstelling (afgetapte luchtfilters en dergelijke). Samen met Ben is er dan beslist om die regenafstelling eraf te halen, tijdens de race zou dan blijken dat sommige teams hier al goed mee vooruit geholpen waren... jammer genoeg niet iedereen. Hiervoor wil ik toch even mijn dank betuigen aan Antwerp Karting aangezien de wedstrijd hierdoor uitgelopen is tot 22u45 terwijl men normaal verplicht is van alle kart-activiteit te stoppen om 22u.
Wat de race zelf betreft hebben we schitterende dingen te zien gekregen. Jammer genoeg had Mistery Racing, die trouwens op de pole vertrokken waren, al snel pech. Zoals ze zelf al aangaven wilden ze snel hun eerste wissel doen maar sloeg hun (koude) motor af bij het remmen met een zenuwachtig tafereel tot gevolg om de motor terug in gang te trekken. Gevolg; een halve ronde achterstand op het hele deelnemersveld.
Cornelis Racing was ondertussen niet te houden en liep zienderogen weg van zijn achtervolgers, de enige die nog ietwat kon aanklampen was een piloot van Mea Culpa die er ook in slaagde een gat te slagen met de achtervolgende "meute".
En dan de grote verrassing... het traagste team van vorig jaar... in derde positie, F1World.be in de voorste gelederen
Achteraan vormde zich dan een treintje van 5 pechvogels (tragere piloten?). The Renault Boys hadden een kart met een nieuwe motor die nog niet echt leek ingereden te zijn en als toemaatje reden ze ook nog met vooraan spiksplinternieuwe banden wat uiteraard tot gevolg heeft dat je daar het eerste halfuur geen goeie grip mee hebt. WeSP, P&P Racing en Fun Racing zaten ook in dat treintje, het was eigenlijk een beetje pijnlijk om naar te kijken. Hekkesluiter van dat moment... Mistery Racing.
Na anderhalf uur dan de eerste gele vlag situatie waar toch wel enkele slachtoffers gevallen zijn voor een stop&go wegens inhalen onder geel. Blijkbaar was er ergens een team dat niet doorhad dat inhalen onder geel niet toegelaten was en constant teken deed dat zijn/haar achtervolgers voorbij mochten. De pilo(o)t(e) in kwestie begreep niet dat er achterop een treintje begon te vormen dat niet voorbij wilde, en ging dan maar hard op de rem waardoor er een paar beslisten van toch voorbij te steken met het gekende resultaat... we hebben dit verhaal ook pas achteraf vernomen en weten dus jammer genoeg niet wie de boosdoener in kwestie was
Aangezien het vlaggen de verantwoordelijkheid was van de marshalls van AK dit keer (vorig jaar hebben we zelf gevlagd) hebben we ons van "incidentjes" niet te veel aangetrokken, we hebben des te meer onze aandacht gevestigd op wie nu de fair play prijs in ontvangst zou mogen nemen dit jaar... amper drie teams kwamen nog in aanmerking tegen het einde van de race waaronder trouwens twee teams die op het podium stonden
In elk geval, wij hebben ervan genoten, mooie duels gezien, prachtige inhaalacties... en vooral de regen die als een geschenk uit de hemel kwam na 2u racen

Echter niet zonder gevaar voor de motoren nu men de "regenafstelling" er had afgehaald. Je moet beseffen dat de luchtfilters aardig nat beginnen te worden, als je dan zo hard remt dat je achteras blokkeert dat je dan de kans hebt dat je motor afslaat... maar gelukkig hebben daar weinig mensen problemen mee gehad.
Bij deze wil ik dan ook alle deelnemers bedanken voor hun deelname en de positieve kritieken op de organisatie. Het spijt ons voor degenen die van bij het begin wisten dat ze met hun "grasmachien" niet ver zouden geraken

jammer genoeg konden we hier zelf weinig aan veranderen en is dat nu éénmaal de loting waar je bij huurkartjes een beetje geluk moet mee hebben.
We weten nog niet wat we volgend jaar gaan doen, uiteraard wordt de 3e verjaardag van Kartgrid.be dan opnieuw gevierd met één of andere race alleen weten we nog niet met welk materiaal en op welk circuit deze zal verreden worden, maar hopelijk zien we jullie dan allemaal terug want ondanks de pech van sommigen: kwaliteit komt altijd bovendrijven en we hebben serieus wat kwaliteit gezien dit weekend
Bedankt!