er moet een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen contact en non-contact. Dat is een essentiel verschil. Klasses als de Camso V8 en (National) Hot Rods zijn op en top pure autosport met topmateriaal. De Lightning Rods, super prive cars en stockcar 1300 zijn schitterende opstapklasses. De prive cars zijn inderdaad standaard auto's, maar als je daarin regelmatig in de top 5 finisht kun je dus echt wel een potje sturen. Camso organiseert op 19 en 20 juni"British Power". Een absoluut topevenement dat geen gelijk kent in Europa met uitsluitend non contact (m.u.v de Superstox). Vele Engelse Legends, Sprintcars, National Hotrod en zelfs sprint carscoureurs zullen komen. Helaas wordt speedway geassocieerd met bangers. Dat betekent niet dat ik geen groot respect heb voor bangercoureurs, want als je ziet hoe ze kunnen rijden, hoe groot hart ze hebben en hoe inventief ze zijn om alle auto's rijdende te houden...petje af. Maar dit terzijde. Het is onbegrijpelijk dat saaie wedstrijden op de grote circuits (waar je als toeschouwer om de 2,5 minuut je favoriet of erger nog 10 auto's ziet passeren) wel op tv worden uitgezonden. En dan komt er nog bij dat de snelste coureur vooraan mag starten. Nee, dat is bij speedway wel anders. De snelste start achteraan en alle toeschouwers kunnen het hele circuit overzien. Veel spectaculairder. Verder is het publiek vrij om te gaan en staan waar het wil, dus geen enge pasjes. Om de berichtgeving omtrent Speedway of liever gezegd short oval racing positiever te brengen, moeten de tv-ploegen natuuurlijk wel worden geinformeerd over het hoe en waarom tijdens dezxe wedstrijden. Daar ligt een belangrijke taak voor de promotors. Waar naar toe wordt gewerkt zijn contact dagen en non-contact dagen, maar als je ziet hoe het publiek op de banken staat als de caravanrace gaat beginnen.... Datzelfde publiek klapt ook de handen stuk als de Camso V8's rijden of als er 18 Lightning Rods een schitterende finale rijden. We zullen het zien op 19 en 20 juni tijdens British Power en bij deze is TVM uitgenodigd om ook dan eens te komen filmen. En dan nog even over de pers: vanochtend De Telegraaf laat een foto zijn van een crash tussen Snel en Euser. En als Verstappen in de grindbak staat, dan is dat pas nieuws. Helaas kijken ze niet verder dan de neus lang is, maar wellicht wordt dit bericht gelezen en komt men op 19 en 20 juni a.s.
|