View Single Post
Old 23-04-2004, 19:14
joost joost is offline
De Paddock Regular

Palttala – Van Sande op zoek naar bevestiging

Amper drie weken na de eerste wedstrijd van het Belcar seizoen staan dit weekend wederom meer dan 50 GT’s en toerismewagens aan de start van de tweede manche van het kampioenschap. Het circuit van Zolder is opnieuw gastheer voor een klassieke race over 125 minuten. Naast het Belcar-gebeuren vormen de wedstrijden van de Nissan World Series dit weekend een tweede hoogtepunt.

Net zoals voor de meeste endurance kampioenschappen zijn gentleman-drivers ook enorm belangrijk voor het Mediagroup Van Dyck Belcar-kampioenschap. Leo Van Sande is één van die gentleman-drivers die al jaren meedraaien in het Belcar-kampioenschap. In het dagelijkse leven is Leo bedrijfsrevisor en leidt een boekhoudkantoor maar hij verloor zijn hart aan het racen.
“Nadat ik in het begin van de jaren zeventig actief was in de F-Ford, met ondermeer een deelname aan het roemruchte Formula Ford-Festival in Brands-Hatch, keerde ik in 1994 terug naar de circuits. Ik koos voor uithoudingswedstrijden vanwege het rijplezier en de ervaring die je er kan opdoen. In België behaalde ik talloze ereplaatsen in de Touring Cup en het Belcar kampioenschap. In 1996 won ik op Spa-Francorchamps ook een Belcar wedstrijd. Belcar blijft voor mij dan ook heel aantrekkelijk. Ik heb dit jaar een sterk team en een prima ploegmaat achter mij staan en hoop dan ook mijn palmares te verrijken.”
Op het palmares van Leo prijken ook deelnames aan de 24-uursraces van Spa, Nürburgring en Daytona. “Zeker Daytona en de Nordschleiffe vormen echte bijzondere ervaringen. Maar ook mijn deelnames aan het BPR-kampioenschap in het midden van de jaren negentig blijven me bij. Er heerste een heel bijzondere sfeer tussen de piloten en de teams in dat kampioenschap.”

Maar terug naar dit weekend. Na hun eerste podium gaat het PSI-duo Palttala – Van Sande op zoek naar bevestiging. Stilstaan is achteruitgaan leert ons het spreekwoord; dus werkte PSI in de voorbije weken aan de nodige evoluties en verbeteringen. Uitgebreid testwerk in Spa en de eerste wedstrijd voor het Franse GT-kampioenschap bleken uiterst leerzaam. Markus Palttala licht toe: “We waren zeker niet ontevreden na het New Race Festival maar we wisten dat er nog ruimte was voor verbeteringen. Testkilometers zijn dan ook onontbeerlijk. Onze aandacht is vooral naar de ophanging en remmen uitgegaan, wat moet resulteren in een nog betere wegligging van onze Porsche 996 GT-2. Vanzelfsprekend hopen we dat al dit werk dit weekend zijn vruchten zal afwerpen.”
PSI-press
Reply With Quote