Thread: GPL - Glacier
View Single Post
Old 20-10-2001, 08:30
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

GPL - Glacier

Ok, komende woensdag vindt dus de tweede GP plaats, meer bepaald die van Groenland, in het onooglijke dorpje Glacier.

Mensen die het circuit nog niet hebben, zouden het normaal gesproken moeten kunnen inladen vanaf onze homepage. Geef maar een seintje als dat niet het geval is.

De redenen voor dit bericht zijn tweeërlei: ten eerste iedereen eraan herinneren, maar ten tweede de relatieve rookies op een particulariteit (gallicisme zeker ?) wijzen.

Het circuit kent namelijk twee 'jumps'. Dit brengt twee problemen met zich mee, namelijk het feit dat het maar al te gemakkelijk is om je motor daar in de soep te draaien en ook verkeerd neerkomen (in dit geval niet op je vier wielen tegelijk of ten minste met je voorwielen eerst).

Als je bij zo'n sprong gewoon vol op het gas blijft, zal je motor niet lang leven, omdat je hem meteen in de rode zone jaagt. Het beste is om op het moment dat je gaat springen het gas te lossen (half ongeveer, niet helemaal). Dit zou de motor moeten aankunnen.

Het tweede probleem is iets minder makkelijk op te lossen. Als je verkeerd neerkomt (wat hier eigenlijk niet zo'n probleem is, maar op andere circuits wel. Hier is namelijk veel plaats) kun je alle richtingen uitschieten. De perfecte landing is eigenlijk met je vier wielen tegelijk en mooi recht weer op aarde terecht komen. Dit is niet makkelijk en ik vrees dat m'n uitleg ook niet volstaat. Anderen (BJ ?) moeten me misschien aanvullen/verbeteren.

Om goed te landen moet je, denk ik: net voor het springen gas lossen en terwijl je in de lucht bent, zachtjes weer wat gas bijgeven. Het heeft iets met de wetten van de fysica te maken, maar wat precies weet ik ook niet. Als je totaal geen gas meer bijgeeft tijdens de sprong, blijft je motor inert of zoiets, terwijl als hij draait de inertie wordt omzeild. Bref, ik denk dat ik stilletjesaan aan het trippen ben...
Reply With Quote