Thread: GPL - Glacier
View Single Post
  #3  
Old 22-10-2001, 09:11
Big John Big John is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2001
Location: Amsterdam
Posts: 49
Het staat dus al in het laatste stukje van de engelstalige beschrijving.

Je kunt het rotatie-effect van de auto/motor combinatie heel eenvoudig zien.
Ga in de pitstraat staan en geef een paar keer stevig gas (stilstaand, niet in een versnelling!) . Wanneer je vering niet al te strak staat zul je merken dat je bolide een lichte draaibeweging maakt elke keer wanneer je gas geeft.

Verklaring:
Stel je motor (krukas) draait rechtsom (met de klok mee). Wanneer je nu gas geeft, oftewel het toerental van de motor neemt in een zeer korte tijdsduur zeer snel toe, dan zal als reactie de auto tegen de klok in willen gaan draaien.

Vergelijk het met het "helicopter"-effect. Zoals bij een helicopter de staartrotor er voor zorgt dat de cockpit niet als een gek tegengesteld aan zijn rotor gaat ronddraaien, zo zorgt het wegdek ervoor dat de auto niet tegengesteld aan de krukasdraaiing gaat rondtollen.

Dat wordt wel even anders wanneer je met de auto los komt van de grond. Er is dan geen "staartrotor" meer die het rondtollen van de auto om zijn lengteas voorkomt.

De gein is nu, dat de (reactie)kracht die het rondtollen van de auto veroorzaakt, alleen optreedt bij een snelheidsverandering van de krukas.
M.a.w., wanneer je de motor op een constant toerental houdt, is er geen neiging van de auto om te gaan roteren om zijn lengte-as.
Alleen wanneer de krukas opeens zeer veel sneller gaat draaien (rechtsom) wil de auto als reactie tegengesteld gaan draaien (linksom).
Evenzo treedt het effect op wanneer de krukas opeens veel langzamer gaat draaien (rechtsom), alleen zal de auto dan de neiging krijgen om met de krukas mee te gaan draaien (ook rechtsom!).

Wat betekend dit nu voor een jump?
Wat je dus wilt is dat je gedurende de tijd dat je met 4 wielen los bent een constant toerental hebt.
Laat ik je maar direct vertellen dat je dit niet gaat lukken! Alleen wanneer je volgas houdt (= zeer constant toerental ) zal je wagen bijna tot niet gaan roteren. Echter, binnen 2 a 3 ronden heb je je motor opgeblazen.
Het gas helemaal loslaten zal ook niet helpen. Wanneer je het gas helemaal loslaat op moment van lancering zal de wagen toch gaan draaien (verminderen van toerental duurt altijd even).

Wat je zou kunnen doen is om kort voor lancering de koppeling in te drukken en het gas helemaal loslaten, zodat je op moment van lancering geen verandering van toerental meer hebt.

Veel beter is echter om op moment van lancering het gas ietsjes (ietsjes!!) terug te nemen, net voldoende om uit het rode gebied te blijven. Heb je iets te veel teruggenomen (auto gaat draaien) dan geef je kort voor de landing ietsjes (ietsjes!!) gas bij om de wagen een tegengestelde draaiing te geven.

Aangezien we het hier over zeer korte vluchten hebben, zul je eigenlijk niet bewust kunnen ingrijpen. Je moet er een gevoel voor ontwikkelen.
Zelf ga ik ook nog vaak de fout in. Cruciaal is het moment van loskomen goed aan te voelen. Op moment van lancering weet ik vaak al of het goed zal gaan of dat het link wordt.

Nog een laatste waarschuwing:
Glacier biedt veel ruimte en is zeer vergevingsgezind wanneer je erg verkeerd neerkomt. Bedenk echter wel dat verkeerd neerkomen na een jump je ophanging kan molesteren.
Na een paar keer hard verkeerd neerkomen zul je merken dat je bolide niet zo prettig meer stuurt...

Succes
__________________
Old Soldiers Never Die
Reply With Quote