View Single Post
  #10  
Old 06-12-2009, 14:05
Walter's Avatar
Walter Walter is offline
Kraftbayer
 
Join Date: Mar 2004
Location: Turnhout
Posts: 233
Thumbs up

Iedere modelbouwer die een specifiek model maakt uit zijn eigen specialiteit zoals vb Porsche of BMW of wat nog meer weet gewoonlijk de speciale termen van die modellen of ombouwspecialiteiten.
Ik weet zeker als ik in een modelbouwtread zet een BMW 320i PROCAR Slaus 1995 dat 90% van de modelbouwers niet weet over welke versie of ombouw het gaat.
Dit is voor de ingewijden onder ons toch niet moeilijk.Ook als ik spreek over WHIRL FLAPS of een PRINS CHARLES STOEL horen er velen het in Keulen donderen denk ik.Dit zijn ook benamingen die voor bepaalde modelbouwers geen enkel probleem vormen.
Ook al die Engelse termen kan men perfect vertalen.Een Floor Manager is trouwens ook nog altijd een poetsvrouw
Zonodig zet men de Engelse term en tussen haakjes een deftige vertaling.
Dan weten de beginnende modelbouwers ook waar het over gaat en leren ze die termen ook.Het is niet de bedoeling om die speciale modelbouwtermen er uit te halen maar niet iedereen begrijpt ze .Ik ook altijd niet.
Er zijn ook personen die de modelbouwtreads volgen die alleen in het model geintresseerd zijn en die willen een duidelijke beschrijving zonder er een woordenboek naast moet liggen.
Misschien moeten we allemaal eens een beetje meedenken zodat iedereen alles netjes kan lezen.
Het kan alleen maar positiever uitkomen voor de modelbouwgroep want al die dicussies werkt op het imago van de modelbouwgroep.
Mvg,
Walter "Kraftbayer"
Reply With Quote