View Single Post
  #13  
Old 11-09-2004, 12:23
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by Jimbo
Het gaat voorwaar nog duidelijk worden . Bedankt mannen!

Toch nog twee bedenkingen (of wat had U gedacht?):

1) Als ik de uitleg van Huudo zo lees, vraag ik me af wat een grondlaag Microset eigenlijk nog kan bijdragen aan goed vastzittende decals. De Sol zorgt nl voor een goede pasvorm, én een beschermend laagje. Wat is dan nog het intrinsieke voordeel van de Microset?
Mijn eerste potje 'set' is nog steeds zo goed als gevuld. Ben ondertussen al aan mijn derde potje "sol" bezig. Ik vermoed dat de set een soort van reinigende (?) voorbereidende laag aanbrengt, maar zeker ben ik niet. In ieder geval ik gebruik het niet en heb toch altijd het gewenste resultaat bekomen.

Quote:
Originally posted by Jimbo

2) Laat Sol sporen na náást de decal, t.t.z. ik kan me inbeelden dat ik bij het aanbrengen van Microsol op de decalranden niet altijd weet te vermijden dat er een beetje Sol naast de decall belandt. Kan dit kwaad? Zelfde vraag voor de -set (als ie al nodig is), die je nog voor de decall aanbrengt, en waarbij je dus zeker "buiten de lijntjes" schildert.

Jimbo.
Dat is een zéér terechte opmerking. Sol laat inderdaad sporen na en het is onvermijdellijk dat je het naast de decal aanbrengt. De sporen zijn echter eenvoudig te verwijderen. Al naar gelang het type van verf (enamel of lakverf uit spuitbussen) zijn er verschillende manieren. Ik vermoed ook dat de hardheid van de gedroogde verf een rol speelt.
Dus laat je model goed uitharden nadat je het hebt gespoten (24 tot 48u.) alvorens aan de decals te beginnen. De sporen zijn met gewoon wat water te verwijderen, en indien dit niet goed lukt, met Tamiya rubbing compound.
Belanrijkste is: de sporen moeten weg! Vernis heeft de vervelende eigenschap op zich niet goed te willen hechten, daar waar er nog sporen zijn. Dus als je de decals hebt aangebracht, zeer goed laten drogen (24 tot 48u), reinigen en pas dan vernissen.
Reply With Quote