View Single Post
  #3  
Old 09-08-2007, 08:22
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by louis View Post
Hoi plakvrienden, ik zou eens een model willen spuiten met Motip autolak. Zou naar het schijnt veel mooier zijn. Wie heeft hier enige ervaring mee? Waar moet ik vooral op letten, hoe ga ik het best te werk, zijn er eventueel ook nadelen aan verbonden?
Thanks voor al jullie nuttige info
Ik gebruik regelmatig Motip autolak en heb er dus al enige ervaring mee.

Ik som even de voor- en nadelen op:

Voordelen:

- de verf droogt enorm snel en is dus ook snel overspuitbaar
- eens droog is de verf zeer stabiel en resistent tegen allerlei behandelingen met "vreemde" vernissen (dus ook Gunze Sangyo vernis)
- omdat het autolak is, is de verf vrij dik en kan je ze dus zeer goed polishen zonder schrik te moeten hebben dat je er snel door gaat zitten
- het kleurengamma is enorm uitgebreid
- je betaalt gemiddeld ongeveer hetzelfde voor een bus Motip (400ml) als voor een spuitbusje van Tamiya (100ml), dus relatief gezien is ze 4x goedkoper

Nadelen:

- omdat de verf vrij dik is, is ze eigenlijk minder geschikt voor modellen op kleine schalen zoals 1/43 (de details verdwijnen na 2 of 3 lagen nagenoeg), en zelfs met grotere schalen kan je zeker niet zoveel lagen zetten als met een airbrush of Tamiya spuitbusjes. Bovendien moet je bij het spuiten van onderdelen die in elkaar passen zoals bv een motorkap rekening houden met die extra dikte, in die mate dat je ongespoten onderdeel werkelijk zeer los op zijn plaats moet kunnen liggen, zodat het "normaal" past eens het gespoten is
- de vernis van Motip is zeer aggressief en is dus alleen aan te raden als je carosserieën gaat vernissen die geen decals bevatten
- de spuitdruk is erg hoog, zodat het veel moeilijker is om onderdelen te spuiten die voorzien zijn van smalle hoekjes en kantjes, zonder dat je enorme ophopingen van verf krijgt (maar dit is eigenlijk een probleem bij alle spuitbusjes, dus ook die van Tamiya; dit in tegenstelling tot een airbrush)

Misschien vergeet ik nog een paar aspecten, maar dan post ik die er wel bij als ik eraan denk. Dit zijn in elk geval de belangrijkste. Aan jou om nu te oordelen en af te wegen wat voor jou het voordeligste uitkomt...

Succes!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 09-08-2007 at 08:25.
Reply With Quote