View Single Post
  #14  
Old 09-08-2007, 17:03
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Eerlijk gezegd ontgaat het decanteren van spuitbussenvernis me een beetje. Het voordeel dat je had door te spuiten via spuitbus (nl geen gedoe met airbrush noch opkuis, om van het aanschaffen van een goede airbrush nog niet te spreken) ben je kwijt, en als je dan toch een airbrush gebruikt kan je net zo goed een vernis spuiten die niet uit een spuitbus komt. Bovendien is spuitbusvernis een pak duurder dan "niet-spuitbusvernis" want het proces om de vernis in de spuitbus te stoppen met drijfgas betaal je mee en gooi je weer weg.

Ik zou dus ofwel Gunze Sangyo vernis gebruiken uit de spuitbus, ofwel een vernis die niet in spuitbusvorm zit, met de airbrush. Ik vertel er wel snel bij dat ik dat laatste puur theoretisch bedoel want ik ben van nature lui en zal dus altijd naar de spuitbus teruggrijpen als het op vernissen aankomt.
Ola! Uw benadering is dan ook puur theoretisch, want noem me 1 vernis die niet in de spuitbus zit, die ook makkelijk te verkrijgen is voor iedere modelbouwer en die aan Motip/Tamiya kan tippen qua eigenschappen, bewerkingsmogelijkheden enz. en ik zal mijn stelling eens herdenken. Ik ken deze vernis in ieder geval niet.

Beweren dat ge dan maar een "verniske" uit een potteke moet gebruiken als ge niet met een spuitbus aan de gang wilt gaan, is het geheel minimaliseren tot boven de glans van de vernis uit. We streven er toch allemaal naar om een topresultaat te bekomen dus waarom tevereden zijn met second best? Betalen voor een drijfgas dat ik niet gebruik doe ik maar al te graag, zeker als dat de manier is om een kwaliteitsvernis in mijn airbrush te krijgen.

Lui? Dat geloof ik niet. Iemand die van nature lui is, gaat zijn modellen niet extra detailleren. Ik betwijfel zelfs of dat die wel modelbouw zou doen. Ik denk eerder dat het gaat over "enkel de technieken toepassen die ik ken". Tendele volg ik daarin, maar je mag dat niet verwarren met "enkel de technieken toepassen die ik kan." Immers, ik gebruikte vroeger nooit spuitbussen, remember, en de eerste paar keren zelfs dat ik ze geprobeerd hebt, waren allemaal een totale ramp. Toch heb ik doorgezet en geleerd hoe je met een spuitbus moet werken. HA, hoor ik u al zeggen, ge decanteert dus ook niet! Gewone verf decanteer ik (nog) niet, maar in geval van vernis - waar ik het hier over heb - dus wel. Om maar te zeggen dat 1 mislukking niet wil zeggen dat een bepaalde techniek mij niet ligt.

Last edited by Guido; 09-08-2007 at 17:05.
Reply With Quote