View Single Post
  #15  
Old 12-08-2005, 13:01
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Clubman
het verbaast me wel dat er niemand in de 'kleurdiscussie" praat over het feit dat je hoe kleiner de schaal eigenlijk steeds lichter en minder blinkend moet gaan om realistisch te blijven.

Zo is écht ferrarirood op 1/43 NIET idem aan dat op 1/1.

Bij de vliegtuigjes enzo gaan ze zelfs tot 30% wit op schaal 1/200 !
Dat wil misschien zeggen dat we niet tot op de mm na nauwkeurig zijn en ons hier en daar al eens een artistieke vrijheid veroorloven. In de vliegtuigwereld wordt er soms tegen het paranoïde af gediscusiëerd of iets nu wel 100% waarheidsgetrouw is of niet - de staart is een mm te lang, de cocarde staat een mm te ver naar voor, de kleur is ietsje te lichtgrijs enz - en dat zijn vaak erg vermoeiende gesrpekken( been there, done that ). Persoonlijk hanteer ik de regel "if it looks right, it is right" zonder me daarbij echt zorgen te maken over de laatste procentjes in de tinten. Ik ken er een paar die dat wel doen en nagenoeg niets bouwen omdat ze er maar niet uitraken.

Je hebt natuurlijk overschot van gelijk en het is zelfs niet alleen de schaal die een kleur er net ietsje anders doet uitzien dan op schaal 1/1, ook de ondergrond, de grondlaag enz. spelen een rol. Maar zoals reeds eerder aangegeven, besteed ik er persoonlijk wel aandacht aan, maar durf al wel eens een 'shortcut' te nemen. 't is in de eerste plaats nog een amusement en tijdverdrijf - een hobby dus - en als het naar fanatiek gedrag begint te neigen is de lol er, voor mij althans, al snel af. De gulden midden weg zeg maar.

Last edited by Guido; 12-08-2005 at 13:04.
Reply With Quote