View Single Post
  #1  
Old 04-03-2009, 19:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Yamaha YZR500 - 1983 - Kenny Roberts - Tamiya - 1/12 - Ref 14043

Na de Ensign had ik weer eens goesting om een tweewieler te bouwen. Ik koos voor de Yamaha YZR500 waarmee Kenny Roberts na een bloedstollend seizoen de wereldtitel met slechts twee punten verschil moest laten aan het jonge talent Freddie Spencer. Na dit seizoen stopte Roberts er mee.



Deze Yamaha bestaat bij Tamiya als stand-alone model (N° 14038)



en als model met rijder (N° 14043)



Ik koos voor het laatste model, wat betekent dat ik naast de motor ook een figuur op 1/12 van Roberts in actie zal moeten bouwen. Om er zeker van te zijn dat de oude decals me geen kopzorgen zullen baren heb ik een aftermarket setje decals gekocht van Museum Collection.

Om bepaalde details beter te kunnen nabouwen heb je goede referentiefoto's nodig, maar op het internet vind je weinig technische foto's van 1983. Daarom heb ik het boek "Yamaha YZR500 Archive 1978-1988" gekocht. Daarin worden de 4 belangrijkste Yamaha YZR's uitvoerig belicht zodat ik meer dan foto's genoeg heb.



Ik ben aan de bouw begonnen door de verschillende koetswerkonderdelen samen te kleven en de lijmnaden weg te schuren. De bevestigingsboutjes die mee gegoten zijn op het koetswerk werden weggeschuurd, en ook de schaarse panel lines werden opnieuw uitgekrast. Ik ben wel niet zo wild van die doorzichtige kuip: daar kan je niks mee aanvangen. Als je al zo'n doorzichtige kuip zou willen bouwen om alle onderdelen die eronder zitten te tonen, hoe kan je dan de helften deftig tegen elkaar lijmen en de lijmnaden wegschuren zonder dat je het doorzichtige plastic ondoorzichtig maakt door het schuren? Aan de buitenzijde zou je nog kunnen proberen om te polishen tot het plastic weer helemaal doorzichtig is, maar aan de binnenzijde zitten ook lijmnaden, en daar kan je niet aan om te polishen! Bovendien ga ik in mijn geval het model bouwen met rijder in actie erop, en dan lijkt zo'n doorzichtige kuip me nogal onrealistisch. Ik laat de doorzichtigheid dus voor wat ze is, en ik spuit ze net zoals de rest.



De rijder werd ook al gedeeltelijk samengekleefd. Ik moet nog wel de lijmnaden wegschuren vooraleer het schilderwerk kan beginnen. De armen kunnen pas gemonteerd worden als de rijder op de motor gekleefd wordt. Het hoofd laat ik er ook nog af omdat ik de helm wil spuiten.



Dan zocht ik naar een goede presentatiemethode voor het model als het af is. Ik weet uit ervaring met de BMW Dakar motor van Rahier dat het erg moeilijk is om een model met rijder op een grondplaat te bevestigen zonder enige hulp "van buitenaf". De BMW werd destijds voorzien van plastic pinnen die ik door de banden gestoken heb en die in de grondplaat bevestigd werden. Nu ik dit probleem op voorhand ondervangen heb, profiteer ik ervan om de velgen nu reeds te voorzien van een bout die in de velg gevezen wordt. Daarna wordt de kop van de bout afgeslepen zodat ik ook aan de onderzijde een draadstang bekom. Vervolgens wordt ook de band voorzien van een gat waardoor die draadstang naar buiten geduwd kan worden.



Uiteindelijk wordt de velg met band op een grondplaat gezet waarin weer een gat geboord is, en aan de onderzijde van de plaat zit een moer waarmee ik de band zo vast kan zetten als ik wil. Ten bewijze deze foto die een ongewoon beeld weergeeft: de velg staat er al maar de moto moet nog gebouwd worden. Overigens is dit enkel maar voor de foto gedaan, want de velg moet Marlboro rood gespoten worden en de band moet nog ontdaan worden van de gietnaad. De grondplaat heeft al enkele keren gediend wat je kan zien aan de eerder geboorde gaatjes die ik nu weer dichtgemaakt heb. Het is niet de bedoeling dat deze grondplaat in de toekomst nog van functie gaat veranderen, dus de Yamaha YZR500 is de definitieve bestemming. Uiteraard moet ook de grondplaat nog gespoten worden zodat het eruit ziet als een stukje asfalt van een of ander circuit...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_01.jpg
Views:	2173
Size:	675.5 KB
ID:	13058   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_02.jpg
Views:	2087
Size:	648.8 KB
ID:	13059   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_03.jpg
Views:	2195
Size:	647.7 KB
ID:	13060   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_04.JPG
Views:	2161
Size:	686.6 KB
ID:	13061   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_05.JPG
Views:	2042
Size:	692.3 KB
ID:	13062  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 26-06-2010 at 16:24.
Reply With Quote