View Single Post
  #15  
Old 26-06-2010, 16:19
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Dat betekent dat ik nu weer even ver sta als vóór het debacle met de slechte masking tape.
En deze keer ging het wèl goed Gelukkig dat er zoiets bestaat als remolie, waardoor modelbouwers die een uitschuiver meemaken nog een tweede kans krijgen

De tank en de zadelsteun werden dus met BMF gemaskeerd en daarna gespoten met gedecanteerde TS-36 fluoscerent red. Als je die verf decanteert en in je glazen airbrush-potje opvangt, zie je pas echt dat dit een doorzichtige verfsoort is, die dus enkel effect heeft op een geslaagd glad wit oppervlak als ondergrond.
Het BMF zorgt ervoor dat de opstaande verfnaden niet groot zijn, en om te vermijden dat de verf te droog geworden is bij het verwijderen van de masking, en dus als het ware afbreekt, wordt alle BMF en masking tape verwijderd na een half uurtje. Wel opletten dat je de pas gespoten delen niet aanraakt natuurlijk.

Daarna werden de beide gespoten onderdelen gedryfit op het aluminium kader. Dat werd trouwens ook gedaan bij het maskeren zelf, op die manier was ik er zeker van dat de hoek waaronder de scheidingslijn van het fluo-rood loopt, evenwijdig is op beide onderdelen.





Zelfde oefening voor de racekuip. Ook die werd op het kader gedryfit om evenwijdige lijnen te verzekeren, en voor de rest is de procedure identiek. De scheidingslijnen zijn dank zij het BMF allemaal erg scherp en zonder uitlopers. Dat is mooi meegenomen natuurlijk.





Om er zeker van te zijn dat het fluo-rood van deze faze en het rood van de reeds gespoten velgen en voorspatbord identiek zijn, heb ik ervoor gekozen om ook deze onderdelen te overspuiten. Dat is een beetje extra werk, maar er zat toch nog genoeg gedecanteerd rood in mijn airbrush...

De beide witte driehoekjes die vooraan op de foto te zien zijn, moeten ook nog fluo-rood gespoten worden. Maar dan moet de kuip eerst droog zijn, want ze moeten vooraan bevestigd worden als aerodynamische afdekking van het stuur en de handen, en ik weet pas waar de scheidingslijn tussen wit en rood moet komen eens ze er provisoir op bevestigd zitten.



Dat was het voor deze keer. De verf mag nu goed doordrogen, want vingerafdrukken is wel het laatste wat ik op deze gespoten onderdelen wil zien...

Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_11.JPG
Views:	1607
Size:	717.7 KB
ID:	18356   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_12.JPG
Views:	1707
Size:	676.1 KB
ID:	18357   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_13.JPG
Views:	1555
Size:	663.3 KB
ID:	18358   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_14.JPG
Views:	1491
Size:	618.8 KB
ID:	18359   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_15.JPG
Views:	1540
Size:	690.9 KB
ID:	18360  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 26-06-2010 at 22:14.
Reply With Quote