View Single Post
  #203  
Old 16-05-2008, 09:28
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
En nog meer heruitgaven aangekondigd in Shizuoka:
1/12 Lotus 78 met PE
1/12 PORSCHE 935 "MARTINI" met PE

zie hier: http://www.tamiya.com/japan/hobbyshow/report/news2.htm
Ik vind het leuk voor de jonge modelbouwers dat al die oude kits heruitgegeven worden. Ook het upgraden van die kits met PE vind ik een goed initiatief.

Maar!

Als je op beurzen en/of Ebay fenomenaal hoge bedragen betaald hebt om die oude kits vast te krijgen in de veronderstelling dat ze nooit meer heruitgebracht zullen worden ben je nu wel gezien. Dat is natuurlijk niet het probleem van Tamiya en ieder moet voor zichzelf uitmaken hoeveel hij aan een bepaalde kit wil/kan/mag uitgeven. Maar goed, laat ons dat nog het risico van de investeerder/verzamelaar noemen.

Echter, als je dan met zo'n oudere kit zit (waarvoor je al dan niet veel meer betaald hebt dan de heruitgave mét PE) zou het toch een mooie geste zijn vanwege Tamiya om die extra PE-setjes ook apart te verkopen, zodat je tenminste dezelfde upgrade kan aanbrengen als de heruitgegeven kits. Tamiya verwacht misschien dat de diehard verzamelaars naast de originele oudere kits zonder PE nu ook de heruitgegeven kits mét PE gaat aanschaffen (want de heruitgaves krijgen steevast een nieuw referentienummer) maar dan gaan ze op den deze toch nog lang mogen wachten: er bestaan op de markt genoeg aftermarket PE-setjes van andere fabricanten om de oude kits te upgraden. In elk geval vertikken ze het bij Tamiya om die PE-setjes apart op de markt te brengen. Nochtans denk ik dat vele eigenaars van oude kits deze setjes zouden aanschaffen als ze zouden bestaan. Een (klein) gat in de Tamiya markt dus... Jammer, maar helaas.

"En Mimi, wat gebben we vandaah heleerd?"

1) koop nooit meer een Tamiya kit uit schrik dat hij uitgeput gaat geraken.
2) als je een oude kit aanschaft, betaal er dan zeker niet meer voor dan de originele waarde van de kit.
3) op termijn brengt Tamiya elke kit opnieuw uit als heruitgave mét PE, dus als je niet meteen wil beginnen te bouwen kan je beter gewoon afwachten.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote