View Single Post
  #54  
Old 15-09-2010, 19:18
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik heb bewust lang gezwegen, maar nu ga ik toch ook eens iets zeggen.

Het probleem is dat er bij elke club (en dus zeker ook bij ons) slechts een handvol mensen rondloopt die de club 'dragen' en die, alhoewel ze net zoveel lidgeld per jaar betalen als de rest, zich vooral afvragen wat ze voor de club kunnen betekenen, en niet wat de club voor hen kan betekenen. Dit heb ik hier in nog geen enkele, maar dan ook geen enkele reply gelezen. Redenen als 'ik leer er veel bij' of 'ik amuseer er me rot' of weet ik wat allemaal zijn natuurlijk ook tof om te lezen, maar als er alleen maar mensen in de club zouden zitten met die instelling is er geen club. Ik lees hier met veel belangstelling dat er een prachtige demo gegeven is door André, die een hoop mensen inspireert om nog beter te doen dan vroeger. Prachtig, des te beter voor jullie. Maar terwijl jullie deze demo met veel belangstelling aan het volgen waren zat er één onnozelaar, den oudste van de bende nota bene, moederziel alleen te koekeloeren achter de clubstand omdat er anders niemand aanwezig zou zijn. Ik wist zelfs niet eens dat er een demo bezig was. Niet dat ik dat iemand verwijt, ik gooi absoluut geen steen naar wie ook, maar het typeert wel de situatie waarin we verzeild geraakt zijn. Het groepje met enthousiaste clubleden die zich inzetten voor het wel en wee van de club wordt, samen met het ledenbestand, alsmaar kleiner. En op een bepaald moment wordt de last die te dragen is door steeds minder mensen te groot, en komen de opgekropte frustraties, veroorzaakt door de vele verwijten en lastercampagnes aan het adres van hen die het juist goed voorhebben met de club, naar boven. Het moment dat die last van je schouders moet is voor iedereen verschillend, maar dat het komt staat als een paal boven water. En dan wordt alles ineens op tafel gegooid wat er in de loop van de maanden tot jaren daarvoor opgekropt werd. En of je nu online uittypt hoe de vork in de steel zit, of je praat van man tot man om het uit te leggen, maakt allemaal niets uit. Degene die zijn eigen gedacht al gevormd heeft over de zaak zal zijn mening nooit of nooit meer herzien, en erger nog: hij zal zijn eigen mening aan al wie het horen wil gaan verkondigen als de enige waarheid. Dat is een sluipend gif waartegen geen enkele organisatie ter wereld, en zeker niet zo'n simpel clubje als het onze, tegen bestand is. Daar gaat de club en met haar zijn goedbedoelende leden samen met de stuurlui die altijd aan wal staan aan kapot. Wat er meer dan een jaar geleden gebeurd is heeft aanleiding gegeven tot een sneeuwbaleffect dat zijn eigen leven gaan leiden is en dat we ondanks het hoog houden van de schijn tegen elkaar nooit meer onder controle gekregen hebben. Op sommige loyale leden heeft dit gif geen uitwerking gehad, maar het stemgeluid van die kleine kern getrouwen gaat verloren in de massa van hen die niets liever doen dan rondbazuinen hoe 'schandalig' het eraan toe gaat in onze club. Het ergste daarbij vind ik nog dat het altijd Guido is die dan op de korrel genomen wordt, terwijl ik het was die in eerste instantie gereageerd heb op de post van Rallymen door hem te vragen of hij zijn foto's in zijn galerij zou willen begeleiden met een WIP-thread. Daarmee is heel deze kermis begonnen en alles wat erna gezegd en geschreven is, was een escalatie van mijn eerste post, die ik jammer genoeg vrij snel terug verwijderd heb op eigen aanvraag van Rallymen zelf, samen met de ganse thread. Dat had ik beter niet gedaan, want nu is de weg naar de wildste legenden en saga's over die thread wijd open. We kunnen het origineel niet meer terug tevoorschijn toveren, zodat iedereen die het gebeuren in een slecht daglicht wil stellen erop los kan fantaseren. Dat sluipend gif heeft ervoor gezorgd dat er mensen weggegaan zijn, en tegelijkertijd ook voor gezorgd dat er in de hoofden van een ander aantal mensen die fysiek wel gebleven zijn, toch altijd een wantrouwen blijven bestaan is en dat zonder enige waarschuwing vooraf ineens weer de kop kan opduiken. Zolang dat wantrouwen er zal blijven bestaan kan deze groep nooit meer een hechte band vormen, ook al wordt er openlijk niet meer over gesproken. Bij het minste geringste voorval of onenigheid of meningsverschil of wat dan ook, komt dat wantrouwen weer bovendrijven en worden er te pas en te onpas weer verwijten heen en weer geslingerd. Of ik nu probeer om alles haarfijn uit te leggen, of ik hou mijn mond en doe of ik het niet hoor, of we proberen op een hardhandige manier orde te handhaven in de groep, wat er ook geprobeerd wordt, we geraken hier niet meer van af.

Ik vind het oneindig spijtig dat deze onderhuidse zweer in de groep geslopen is en dat we er maar niet in slagen om hiervan definitief te genezen, maar ik weet wel dat het zo niet langer meer kan blijven duren. Hoe we dit probleem voor eens en voor altijd uit de wereld helpen zonder dit forum ontoegankelijk te maken voor al wie onze club ten gronde wil richten weet ik niet, en zelfs als die drastische oplossing gekozen zou worden is er nog altijd de mogelijkheid via het gesproken woord om wie het nodig acht zijn vernietigende werk te laten doen. Ik ben bang dat hieraan pas een einde zal komen als De Paddock Modelbouw, en met haar ook dit Paddock forum, volledig van de kaart zal geveegd zijn. Waaraan ik dat verdiend heb zal ik wel nooit weten, maar dat het breekpunt veel nabijer is dan velen onder jullie zullen vermoeden, mag ik jullie wel onthullen. Ik weet alvast geen pasklare oplossing meer, en kan alleen maar hopen op inbreng van heldere geesten die het ook goed voorhebben met onze club. Anders zal De Paddock stilletjesaan uitdoven in het gejoel van iedereen die er genoegen in schept om de enige modelbouwclub in Vlaanderen die civiele modelbouw hoog in het vaandel draagt, teloor te zien gaan...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 15-09-2010 at 19:44.
Reply With Quote