View Single Post
  #732  
Old 12-11-2010, 16:21
klinkie's Avatar
klinkie klinkie is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2007
Location: Hoeselt
Posts: 7
Dank u wel

Quote:
Originally Posted by Doc View Post
Hoi Kristof, als je net begint is dit natuurlijk een hele boterham. Beste raad die ik je kan geven is : kom gewoon eens naar een meeting, kunnen we je met raad en daad bijstaan.

Nu ik zal effe schriftelijk proberen om je een eindje op weg te helpen. Je hebt het over ombouw, d.w.z een die cast herbouwen. Om te beginnen haal je de die cast volledig uit elkaar. zorg goed dat je alle plastic onderdelen verwijderd. De metalen body die je dan overhoud kan je het beste zuiverkrijgen met gewone verfafbijt die je in iedere brico, hubo en aanverwanten kunt krijgen. Eens alle verf verwijderd de body goed opschuren en zorgen dat hij mooi glad word. Daarna nog eens opschuren met een korrel 4000 om alle krasjes weg te krijgen.
De body wassen met afwasmiddel(ontvet het beste). Voor het spuiten de body nog eens goed ontvetten met een industriele ontvetter. Dan de body eens goed afblazen met een compressor.
Als je gaat spuiten een goede metaalprimer gebruiken,bvb motip. Geen te dikke lagen spuiten, liever 2 dunne dan 1 dikke laag. Deze primer dan laten drogen en daarna eens licht opschuren met min korrel 4000.
Weer afwassen en droogblazen.
Dan de kleur erop. Hier kan je zelf kiezen zowel motip als tamiya lakken werken prima. Ook weer in dunne laagjes aanbrengen met voldoende droogtijd ertussen.
Laten uitharden.
Dan de decals. Tja, jawi, ik heb er ook al mee gewerkt, heb hier zelfs een heel deel setjes liggen, maar het zijn niet de makkelijkste om mee te beginnen. Ze zijn vrij dik nl.
Om te beginnen de decals effe in lauw water leggen totdat ze los komen. Op de body een laagje Micro Set / setting solution for decals aanbrengen.Decal aanbrengen tot hij mooi op zen plaats ligt en dan zoveel mogelijk set wegwrijven. Dan een laagje Micro Sol / setting solution for decals over de decal.
Beide flesjes zijn van Microscale. Linkie naar de site van Domino :
http://www.modelkits.be/main.php?act...aam=microscale

De microsol gaat de decal zachter maken zodat hij mooier aansluit op de body. Sluit hij niet mooi aan kan je de decal op de body verwarmen met een haardroger.

Als je alle decals erop hebt zitten toch wel een dagje laten drogen. Daarna voorzichtig met een beetje water en zeep de body zuiver maken. Laten drogen en dan afvernissen. Ook weer 2 of 3 dunne laagjes vernis erover. Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar de vernis van gunze, linkie

http://www.modelkits.be/main.php?act...gorienaam=Verf / Peinture / Paint&pagina=1

Het is de bovenste in het lijstje

Werk rustig, neem je tijd en lees eerst nog eens dit topic door

http://forum.depaddock.net/showthread.php?t=9009

Daar staan waarschijnlijk nog heel veel tips tussen die ik niet vermeld heb. Succes en hou ons op de hoogte. Zijn er nog vragen horen we het wel.
Bedankt voor de snelle reply. Ik ga mij een setje bestellen en eens beginnen allé proberen toch

ik hou u op de hoogte

greetz

Kristof
Reply With Quote