View Single Post
  #1  
Old 24-07-2017, 16:01
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Hoe maak je zelf een polijstmachine voor je witmetalen onderdelen ?

Je kent dat wel: het is een beetje komkommertijd voor wat het modelbouwen betreft. De Tour is net gedaan, dus we vallen sportief gezien ook weer in een zwart gat. Politiekers zijn op vakantie vertrokken, dus de amusementswaarde van het dagelijkse nieuws is ook niet meer wat het geweest is. Dus ga je wat zitten surfen en kom je een thread tegen van weer zo'n klusser op YouTube.

Meestal worden die filmpjes door mij ofwel geskipt, ofwel bekeken met een mengeling van misprijzen, meewarigheid, ellende en medelijden. Je kent ze wel, die mannen die van een emmer, een boormachine en 3 bouten een vliegtuig proberen te maken.

Zo ook dat filmpje waarbij iemand een polijstmachine beweert te maken met dingen die je in huis vindt, daarbij om de 10 seconden herhalend dat het allemaal "bad ass" werkt en dat je garandeerd met een "bad ass" oplossing komt voor een dik probleem.

Nu dacht ik op mijn vrije dag: wil ik het toch eens proberen?
Daar gaat hij:

Het idee achter het verhaal is dat wanneer je een wit-metalen kit wil bouwen, je eigenlijk dagenlang zit te schuren om je onderdelen proper te krijgen. Niet het leukste werkje bij het modelbouwen. Een paar handige harries hebben dat wel door en die verkopen tumblers (al dan niet in speelgoedvorm) die met behulp van een medium (meestal zand, resin blokjes of metaalschroot) in een container je onderdelen proper maakt door het geheel te schudden. Het materiaal in de container bibbert er maar op los en je onderdeel wordt op de duur glad gepolijst. Dat werkt perfect, maar soms zijn die apparaatjes ofwel duur of lastig te vinden.

De profijtige tiep van in het filmpje (weet je nog: die "bad ass"-maker) zegt dat het ook gaat met een vlakschuurmachine, een cake-bakvorm en kattebakvulling ...
Nu heb ik al die dingen in huis, behalve de bakvorm maar een gewoon plastiek bakje zal het ook wel doen.
Dus ik heb die "bad ass"-oplossing ook eens geprobeerd. Ja ...

Daar gaat ie ...
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 24-07-2017 at 16:31.
Reply With Quote