View Single Post
  #22  
Old 24-11-2005, 21:31
Yvonne's Avatar
Yvonne Yvonne is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerkapelle (NL)
Posts: 397
Quote:
Originally Posted by Dominique
Waar zitten de laboranten hier?
Hi,

Ik lees zeer geïntereseerd hier mee, want ik werk in de verf-industrie en heb een chemische achtergrond. Ik probeer te achterhalen wat jullie nu precies met "Resin" bedoelen, want voor mij is dat een "hars" (grondstof verf).

Als het resins zijn die uit 1 component zijn opgebouwd dan heb je chemische reacties nodig om die resin te maken. Indien geïnteresseerd...wil ik wel weer eens mijn chemie boeken induiken en uitleggen hoe dat een beetje gaat.

Resins verstenen door invloeden van buiten af, zoals UV-licht. Daardoor kunnen resins dus barsten. Een kleine tik kan de juiste energie hebben om het resin te breken.

Resins kunnen thermoplastis en thermohardend zijn. Thermoplasten zijn resins die nog elastisch zijn, een voorbeeld zijn boterham zakjes. Thermoharders zijn resins die niet meer elastisch zijn, ombouw TV toestel bijvoorbeeld.

Wanneer een thermoplast weer wordt verhit, kan deze vervormen. Wanneer deze dan afkoelt, wordt de thermoplast weer stugger...maar is de vorm wel veranderd.

Als jullie nog meer chemisch gerelateerde vragen hebben, stel ze maar...,misschien kan ik een beetje helpen....

Groetjes
Reply With Quote