![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Review Belcar Historic Sprint: Belcar First Race
Jan Van Elderen wordt opnieuw de te kloppen man
Ondanks enkele belangrijke forfaits, waaronder Pascal Pauwels (Porsche), Philippe Robben (Alfa Romeo), Piessens (BMW), Elke Wellhaus (Lister Jaguar) en diens Engelse vrienden en de Duitsers Peter en Achim Heinrich (BMW M1 & 635 CSI) mocht Circuit Zolder toch 32 wagens verwelkomen tijdens de seizoensopener. Jan Van Elderen liet er geen twijfel over bestaan dat hij komend seizoen zijn titel met hand en tand zal verdedigen. Tijdens de trainingen zette hij een scherpe 1’51”747 op de tabellen en bleek zodoende een volle seconde sneller dan de Lotus van Peter Govaerts die ook vorig seizoen zijn naaste belager was in de titelontknoping. De derde chrono was verrassend voor de BMW 2002 TII turbo van Xavier Moerman die de Porsche van Moortgat en de Lotus van François achter zich hield. Moortgat opteerde voor zachte rubber waardoor hij bij de start het hazenpad koos en een flink gat kon trekken met de concurrentie. Maar éénmaal de banden van Van Elderen op temperatuur kon de titelverdediger in de derde ronde terug het commando overnemen. Guy François kon in de start merkgenoot Govaerts verschalken, maar de Gentenaar moest het stellen zonder achterremmen en moest het hoge tempo iets laten zakken. Rond halfkoers hadden de rubbers van Moortgat hun beste tijd achter de rug. Zodoende kroop Govaerts ronde na ronde iets dichter richting Porsche. Ondertussen ontspon zich een mooie strijd voor de zesde plaats tussen de Porsches van Van Ham en De Weerdt, de Chevrolet Camaro RS van Schippers en de Ford Escort MK1 van Van Sprundel. De Weerdt ging in deze strijd de limieten van zijn Porsche 928 aftasten wat resulteerde in een zware sortie bij het uitkomen van de Bianchi. Een ontketende Jan Schippers kon in extremis nog François en Moerman inpakken en parkeerde zijn Camaro net naast het podium. Van Elderen was buiten schot, maar Moortgat moest gedurende de slotronden de aanvallen van Govaerts afslaan om tenslotte met amper 2/10 sec. voorsprong te finishen op de tweede plaats. “Ik opteerde voor zachte Kumho-rubbers”, doet Moortgat zijn verhaal. “Net na de start kon ik daar optimaal profijt uit trekken. Maar iets na half koers werd de Porsche bijna onbestuurbaar. Ik heb werkelijk alles uit de kast moeten halen om Govaerts van de tweede plaats te houden”. In zijn rush richting Moortgat draaide Govaerts de snelste wedstrijdronde die meteen ook anderhalve seconde sneller was dan winnaar Van Elderen en sneller dan de pole. Moerman moest zich nog reppen om zijn zesde plaats veilig te stellen tegen de Porsche van Van Ham. Kees Selders dook met zijn TVR als 8ste onder de geblokte vlag terwijl er nog een mooi gevecht was voor de 9de plaats tussen de Fords Escort MK1 en MK2 van Van Sprundel en Mouws. De Durex-Jaguar van Jef van Den Broeck werd tijdens de formatieronde van de piste gehaald omdat hij een oliespoor trok, terwijl de onfortuinlijk BRAVO-voorzitter Filip Mahieu de krachtbron van zijn Triumph TR3 opblies tijdens de eerste ronde. Na de wedstrijd werden Moerman, Corry D’Hooghe, Blommaert en Matthys gedeclasseerd. Moerman reed niet op de vooropgestelde bandenbreedte, terwijl de anderen een niet conforme luchtfilter monteerden. In de Klasse 1 of de Historics leidt de Lotus van Govaerts de dans voor merkgenoot François, de TVR’s van Selders en Vandevenne en de Porsche van Geebelen. De Klasse 2 of de Classics wordt voorlopig aangevoerd door Jan Van Elderen voor Moortgat, Schippers, Van Ham en Van Sprundel. Uitslagen en tussenstanden: Zie www.belcar.com |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|