De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Media Corner
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 04-04-2007, 11:26
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Gent
Posts: 660
Review Belcar Endurance Cup: Belcar First Race

Prospeed-duo Van Roij-Lamot wint verdiend spannende race

Zelden kregen we in het verleden een dergelijke spannende wedstrijd voorgeschoteld. In onze preview hadden we reeds melding gemaakt dat de Belcar Endurance Cup goed in de lift zit. Uiteindelijk passeerden 32 teams de inschrijvingstafel, waaronder maar liefst 13 Porsches. Een aantal die we vorig seizoen alleen maar haalden mits de inbreng van het GDC-kampioenschap. En niet alleen kwantitatief, maar ook kwalitatief maakt de BEC in 2007 een flinke sprong voorwaarts.

Tijdens de trainingen leek het erop dat het Porsche-armada het niet onder de markt zou hebben met de Ultima van Euroracing en de BMW V8 van Beliën Motorsport. Ondanks schakelproblemen kon het duo Pampel/Joosen na een spannende trainingsessie de Ultima toch op de pole parkeren met een minieme voorsprong op de Prospeed-Porsche van Van Roij/Lamot en het CEO-exemplaar van Van Rossem/De Laet. De BMW V8 van Beliën/Jacobs vervoegde de twee startrij. Titelverdedigers Raus/Raus en Vollebergh/Schreurs vulden de derde startrij net voor Gevers/Tavernier en Van Audenhove/Clocheret. Vader en zoon Van Rompuy en Kevers-Dehaye sloten de top tien af. Amper 2,5 seconden was het verschil binnen de top tien. In Klasse 2 reed de BMW V8 van Beliën Motorsport zoals verwacht buiten categorie. De BMW M3 van Schulpé/Vanhamme moest 6” toegeven op de krachtpatser en bleef op zijn beurt de meerdere van Beckers/Cassiers/Vanmanshoven en de broers Werckx. De onderbemande Klassen 3 en 5 moesten, zoals het reglement het voorschrijft, naar een klasse hoger voor hun puntenscore. In Klasse 4 was de beste chrono voor de BMW diesel van De Doncker/De Neef die Servranckx/Schmook en Vandenhoute/Bonneel verder achter zich liet. Uiteindelijk vervoegden 31 wagens de startgrid. De Audi TT blies immers tijdens de trainingen zijn krachtbron naar de eeuwige jachtvelden.

Tijdens de start maakte Christophe Pampel de Ultima extra breed en kon zodoende de horde opzittende Porsches voorlopig afhouden. Maar lang zou het feestje niet duren. Reeds in de eerste ronde kreeg de Ultima terug af te rekenen met problemen aan de sequentiële schakelbak, terwijl tijdens de tweede ronde het linker achterwiel een eigen leven ging leiden. Tijdens het eerste wedstrijduur kregen we autosport van de bovenste plank. Er ontstond een prachtige strijd waarin vier Porsches van Van Roij, Tavernier, Vollebergh, en Van Rompuy, aangevuld met de BMW V8 van Beliën op een zakdoek streden voor de eerste plaats. De familie Raus had een strategie uitgedokterd en volgde op afstand. De Laet moest een stop & go komen uitzitten wegens het negeren van de gele vlag. Ook Raus verloor kostbare tijd voor dezelfde inbreuk op het reglement. Ook de strijd in de andere Klassen was leuk om volgen. In Klasse 2 was Schulpé de dichtste achtervolger op de ongenaakbare BMW V8 van Beliën. Cassiers en Werckx volgden kort tot deze laatste in de Villeneuve de BMW M3 aan de kant moest zetten met een afgebroken ophanging. In Klasse 4 waren de Renaults van Servranckx en Van den Broeck de voorlopige hoofdrolspelers voor Aerts die iets later uitviel na een uitstap in het decor. Ook het geluid speelde enkele pretendenten parten. De CEO-Porsche van Vollebergh/Schreurs kreeg niet minder dan viermaal een ‘drive through’ aangesmeerd.

Tavernier reed een dijk van een wedstrijd in de BonGou-Porsche 997 en kwam net voor de pilotenwissels aan de leiding van de wedstrijd. Na de pitstops kwam de AD Sport-Porsche van Steegmans-Van den Broeck gevaarlijk in buurt van de leiding, tot een defecte aandrijfas er anders over besliste.
Het was nu de beurt aan Franz Lamot, die Poncelet verving naast Van Roij, om de klus af te maken. Door de pitstops was het treintje immers uit elkaar gehaald. De BonGou-Porsche verloor een aantal plaatsen terwijl Gunther Raus begon aan een indrukwekkend offensief. De regerende kampioen kon in de ultieme ronde nog Van Rossem verschalken voor de tweede plaats. De CEO-piloot moest door geluidsproblemen duidelijk van het gas. Vader en zoon Van Rompuy werden mooi vierde op 24 seconden van het podium. Een uitzonderlijk resultaat als je weet dat de piepjonge Tom Van Rompuy zijn eerste wedstrijd reed in een Porsche en amper trainingskilometers achter de kiezen had. Beliën/Jakobs parkeerden hun BMW V8 op de vijfde stek voor de Porsches van Gevers/Tavernier en Vollebergh/Schreurs. De BMW M3 van Schulpé/Vanhamme, de Porsche van De Groote/De Cooman en de BMW 120d van De Doncker/De Neef sloten de top 10 af.
De BMW V8 werd dus zoals verwacht winnaar in Klasse 2 voor een schitterende Schulpé/Vanhamme die het moeten stellen met een pak minder vermogen. De MSE-BMW Compact van Cassiers/Beckers/Vanmanshoven vervolledigde het podium in Klasse 2. In Klasse 4 was de BMW 120d van De Doncker/De Neef duidelijk de snelste 2-liter op de piste. Hij haalde het dan ook vrij makkelijk van de regerende Klasse-kampioen Servranckx/ Schmook en Van den Broeck/Voet.

Andere belangrijke feiten waren ondermeer de voorlopige forfait van de Porsche GT3 van Corbiau/Van Hooydonck/Vanderhaege die vanaf de tweede wedstrijd het peloton terug zal vervoegen. De snelste ronde in wedstrijd werd gerealiseerd door Gunther Raus op het einde van de wedstrijd in zijn rush richting Van Rossem. Hij klokte op drie ronden van de geblokte vlag een chrono van 1’41”186. Een halve seconde vlugger dan de pole en anderhalve seconde onder zijn eigen trainingstijd.
Terug-van-weggeweest Kevers/Dehaye konden nog niet echt overtuigen in hun nagelnieuwe Porsche 996 GT3. Ze vielen vroeg uit met problemen aan de oliepomp. Ook voor Van Elslander/Goegebuer kwam het seizoen iets te vroeg op gang. De MExT-Porsche kwam maar net op tijd klaar. Ondanks enkele knappe chrono’s van Van Elslander strandde hun mooie bolide op de 11de plaats algemeen. En ondanks de uppercut die Euroracing kreeg te verwerken laten ze de moed niet zakken. De volgende wedstrijd zal de Ultima terug de te kloppen wagen zijn.

Uitslagen en tussenstanden: Zie www.belcar.com
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.