De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Stuffis Generalis > Games
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 13-06-2002, 13:51
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Grand Prix 4: De eerste indruk

Ik heb sinds vanmorgen Grand Prix 4 hier thuis liggen. Dus zonet na mijn examens het spel eens geïnstalleerd op mijn PC hier.

Het is een fijn spel ... dat zeker... zeker een vooruitgang tov van GP3 ... toch is er een lijst storende elementen die absollut onafgewerkt zijn ... Zo bv de stuurtjes ... Stuur in een Ferrari ziet eruit als dat van williams of McLaren ?!?
Heel het spel is fraai uitgerust met dynamic lightning. Toch is er hier en daar stevig met overdreven ... Wagens zien er bij zonlicht uit als spiegels (de kleur vervaagt dan tot een flauw pastel-tintje).

Ik ga nog geen conclusies trekken in het duel F1-2002 vs Grand Prix 4 ...
Ik moet wel zeggen dat F1-2002 me na een uurtje racen al een veel grotere indruk had gemaakt. Gp4 geeft geen slechte indruk, maar het heeft zoiets onafgewerkt ...

airco
Old 13-06-2002, 14:45
Stipey Stipey is offline
De Paddock Regular

Maar die grafische dingen zijn maar oppervlakkig :-) Hoe zit het met het rijgevoel???

En hoe kom je aan GP4? Is die al uit ondertussen?
Reply With Quote
Old 13-06-2002, 17:49
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Ik heb met beiden ondertussen al enkele uren gespeeld

GP4
PRO:
- grafisch ongeloofelijk gedetailleerd. Marshall's en pitcrew zijn allemaal gemotion-captured. Knappe rem hitte en zon-effecten.
Toch krijg je op een bepaald moment het gevoel dat er overdreven is ... Wagens blinken zo hard dat het ongeloofwaardig wordt.
- met het realisme is het ook wel OK.
- GPedia : naast de standaard piloten en tracks uitleg bevat GP4 een heel stuk betreffende car-setup en car handeling ... Bijzonder interessant om een beetje wegwijs te raken aan de geavanceerde opties die GP4 (net als F1-2002) bezit.

Neg:
- MENUSTRUCTUUR ==> sry, maar 10 minuten moeten zoeken voor je controls in te stellen is echt te lang ... een normaal spel ligt dan al terug in de prullenmand. Ik heb GP4 even respijt gegeven ... toch een groot minpunt ... overzichtelijk is het allemaal niet
- Been there, done that: Net als GP3 verliest het spel bijzonder snel zijn aantrekkingskracht ... Als je 50 rondjes met het spel gereden hebt, is het 51e net hetzelfde als de 50 vorige rondjes. Daar waar F1-2002 dit oplost door online-gaming (brengt een veel grotere spanning met zich mee (depaddock online-gaming )), is er in GP4 enkel support voor Lan-play ... Toch wel een groot mankement in 2003.
GP3 is bij mij na 4 weken ergens onderaan de schuif belandt, en is er nooit meer terug uit gekomen ... ik denk dat GP4 hetzelfde lot beschoren is.
- Car models
- Stuurtjes: Misschien een stom detail .. Maar na dat zelfs de marshalls in alle detail zijn uitgewerkt lijkt het stuur van een Ferrari nog steeds op dat van Williams of McLaren. Misschien was daar even naar EA kijken wel beter geweest
- Car Models zijn duidelijk enkel gemaakt om in zijaanzicht of in front-aanzicht bekeken te worden. Als je cockpit view hebt en je kijkt naar links of rechts lijkt het alsof de piloot in de lengte 5 meter plaats heeft in zijn cockpit.

- Oude Car-gegevens: de been there done that factor wordt nog versterkt doordat de piloten en circuit gegevens niet up to date zijn... Even in de week voor een GP, de koers al eens virtueel rijden zit er niet in toch ook wel spijtig

GP4 is zeker geen slecht spel ... Enkel zal het in mijn ogen de concurrentie van F1-2002 weinig weerstand kunnen bieden, laat staan verslaan. Als er rond F1-2002 een hele online-community gevormd wordt (zoals bij shooters als CS en UT het geval is), dan is GP4 een vogel voor de kat.
GP4 mist de killer-feature's van F1-2002, en kan er zelf niks tegenover zetten, buiten de pitcrew animaties dan. Maar ook die ben je vrij snel beu.

Als ik nu moet kiezen welk game ik moet houden, F1-2002 of GP4, dan is de keuze vrij snel gemaakt. F1-2002 is in mijn ogen de winnaar van the battle of the F1-games.
Old 13-06-2002, 17:52
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

De GP4 die ik momenteel bezit is de fairlight release die sinds gisteren uit is. Het uiteindelijke spel zal dus over een week of 3 in de winkels liggen.
Old 13-06-2002, 17:56
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

nieuwe bijzonder handige feature ... GP4 brengt je op de hoogte van de voetbaluitslagen
Old 13-06-2002, 18:17
Stipey Stipey is offline
De Paddock Regular

Maar hoe zit het met de 'feeling' van de auto? Lig je nog steeds op 'rails', of voelt het een stuk realistischer aan zoals in F1RC? (F1 2001 kon mij op dat vlak nooit een seconde overtuigen)

Het gebrek aan multiplayer-mogelijkheden over internet zijn inderdaad jammer, maar vermoedelijk zit de standaard lan-support er nog wel bij zoals in GP3? Wie weet kan dat bij GP4 wél eens gebruikt worden om online te krijgen..)

...hmmm...fairlight? Ik moet dringend ook eens een elfje worden
Reply With Quote
Old 13-06-2002, 18:41
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Kwa wagengevoel komen F1-2002 en GP4 in verre mate overeen.
Als je alle rijhulpjes nog aan hebt staan rij je inderdaad op rails ... dit in beide spellen ... Gas knop drukken, en de pole rijden, niks meer
Vanaf je enkele (of allemaal) deze hulpjes afzet is het realisme een pak beter ... concentratie moet dan een pak hoger zijn, en dan krijg je een echt gevoel van racen...
Maar ik denk niet dat je kan stellen er wat betreft wagengevoel heel grote verschillen zijn ...

airco
Old 13-06-2002, 18:43
Stipey Stipey is offline
De Paddock Regular

Neenee, ik bedoel GP4 t.o.v. GP3 en GP2?

Ik heb het meer over een andere soort 'op rails rijden', de soort die je vooral in GP2 ook kreeg zonder hulpjes...en in mindere mate in GP3.
Reply With Quote
Old 13-06-2002, 19:06
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

zoals ik al zei ... Gp3 is na 2 weken in de schuif belandt bij mij, en er nooit meer uitgekomen ... niet echt een referentie dus ...

Ik zou echt niet weten hoe ik deze 2 games nog moet vergelijken met elkaar ... De laatste keer Gp3 is ondertussen al meer dan een jaar geleden hier.
Old 13-06-2002, 19:53
Stipey Stipey is offline
De Paddock Regular

ok :-)

'k zal dan maar wat geduld hebben zeker en het zelf moeten proberen...nuja, geduld...'t is dat ik de komende week nog zoveel tijd heb
Reply With Quote
Old 13-06-2002, 19:54
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular

Tja, de echte fan zorgt dat hij ze allebei heeft en zoals Airco zegt, legt na enige tijd één van de twee in de schuif.
Ik moet zeggen dat GP2 absoluut mijn nummer één was, maar dat vanaf F1 2000, de EA-variant toch echt wel mijn aandacht is beginnen trekken. Ik vind F1 2002 een schitterend spel, maar zal GP4 zeker in huis halen!

F1 2002 lijkt mij véél geschikter voor de doorsnee PC-gamer. Zij die het liever wat technischer houden zien waarschijnlijk meer in GP4.
Old 13-06-2002, 20:04
Stipey Stipey is offline
De Paddock Regular

Om heel eerlijk te zijn vond ik F1 2000 nogal arcade tot en met, realisme ongeveer nihil...maar da's uiteraard een persoonlijke mening, en misschien was ik toen al wel teveel vastgeroest op Crammond/GPL-toestanden.

(met realisme bedoel ik uiteraard niet het visuele realisme, waar die EA-spelletjes misschien wel in uitblinken)
Reply With Quote
Old 13-06-2002, 20:11
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
dat er in GP4 geen multyplay zit ligt aan de FIa dus stop met daarover te z**ken

Reply With Quote
Old 13-06-2002, 20:32
krikke's Avatar
krikke krikke is offline
De Paddock Regular

Stipey, ik begrijp echt niet hoe je, buiten de graphs misschien, iets goed kan vinden aan F1RC. Het geluid is erbarmelijk, en het wagengedrag zeker. Spreken we wel van hetzelfde spel? Ben ik mis? In elk geval verloot ik hier mijn kopie van F1RC.

En de vraag is: welke piloot vroeg vorige zaterdag in Francorchamps aan m'n dochter of ze bij hem in z'n raceoverall wou bijkruipen. (ze is 11 krijg géén verkeerde gedachten aub) Die gast vroeg dit omdat hij blijkbaar zijn eigen overall niet bijhad en een "koeientegroot" exemplaar te leen had. Hij kroop ff daarna in een japanner met het nummer 20.
Wie is er (tot mijn verbazing) in geïnteresseerd is, kan hier onder antwoorden, de eerste wint!
Reply With Quote
Old 13-06-2002, 20:33
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by raceboy
dat er in GP4 geen multyplay zit ligt aan de FIa dus stop met daarover te z**ken
daar moet iemand die het spelletje test toch geen rekening mee houden he. EA is het enige F1-game met multiplayer over het internet, dit is puur een kwestie van je licentie betalen.
Als Infogrames/Crammond dat geld er niet voor wil betalen moeten ze op de blaren zitten he.

EA heeft multiplayer, GP4 niet punt. Ivm met multiplayer geef ik aan dat het de "been there, done that"-factor grotendeels wegneemt. Dit is gewoon een objectieve vaststelling.

Ik zou niet weten waarom iemand GP4 in huis moet halen als hij GP3 heeft. Buiten wat motion-catured scene's en verbeterde graphics is er weinig nieuws onder de zon. Als je F1-2001 hebt, is F1-2002 wel een must. Multiplayer F1 is bangelijke fun.

Eerlijk gezegd kan het me geen r**t schelen hoe Infogrames of Geoff Crammond hun zaakjes met de FIA regelen.

airco

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules