De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Stuffis Generalis > Community-forum
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 05-06-2004, 11:04
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Vandaag 60 jaar geleden...

Ik weet wel dat dit een autosportforum is, maar ik dacht dat het toch wel geen kwaad kon om er iedereen even aan te herinneren dat vandaag 60 jaar geleden "Operation Overlord" startte, ook wel "D-Day" genoemd, die de invasie van de gealieerden tot stand bracht en meteen ook de val van het Nazi-rijk inluidde...

Zonder deze dappere soldaten zouden wij hier nu waarschijnlijk niet zitten te surfen...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 05-06-2004, 11:24
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Dit jaar is de eerste keer dat Duitsland zal vertegenwoordigd zijn bij de plechtigheden. Schröder zal morgen een krans leggen.
Reply With Quote
Old 05-06-2004, 12:26
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular

Re: Vandaag 60 jaar geleden...

Quote:
Originally posted by Sennake
Zonder deze dappere soldaten zouden wij hier nu waarschijnlijk niet zitten te surfen...
Tja, ... iets wat men in Irak binnen 60 jaar ook zal zeggen?

Wat mij aan deze herdenkingen altijd stoort is dat voornameljik de amerikanen ons eeuwige dankbaarheid willen afdwingen ("Anders hadden jullie nu Duits gesproken"), terwijl ze nog nooit ten strijde zijn getrokken voor het welzijn van een ander.

Uiteraard ben ik de mensen die gestreden hebben voor een vrij Europa eeuwig dankbaar, ... en ik weet dat die er in overvloed geweest zijn, ook bij de amerikanen.

Zij die in die periode echter de politieke beslissingen namen en tegen welke prijs dan ook de oorlogsmachine in gang wilde zetten verdienen van mij niet het minste respect.

Ik ben het trouwens ook niet eens met het feit dat we nog elk jaar moeten worden geconfronteerd met de dingen die decennia geleden zijn gebeurd.
Ik weet wat er in '14-'18, '40-'45, Vietnam, Irak gebeurd is en weet wat de oorzaken/gevolgen daarvan zijn, zowel op humaan als op politiek vlak.
Een jaarlijkse herdenking is voor mij dan ook niet meer dan nostalgie voor hen die deze vreselijke gebeurtenissen overleefd hebben.

Tot slot vind ik het ook niet eerlijk naar de nieuwe generaties duitsers toe die al sinds hun geboorte boeten voor de misstappen van hun voorouders.

Vergeten doen we het nooit, maar laat het(/ze) a.u.b. rusten!
Old 05-06-2004, 13:32
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Re: Re: Vandaag 60 jaar geleden...

Quote:
Originally posted by TiBo
Ik ben het trouwens ook niet eens met het feit dat we nog elk jaar moeten worden geconfronteerd met de dingen die decennia geleden zijn gebeurd.
Ik weet wat er in '14-'18, '40-'45, Vietnam, Irak gebeurd is en weet wat de oorzaken/gevolgen daarvan zijn, zowel op humaan als op politiek vlak.
Een jaarlijkse herdenking is voor mij dan ook niet meer dan nostalgie voor hen die deze vreselijke gebeurtenissen overleefd hebben.

Tot slot vind ik het ook niet eerlijk naar de nieuwe generaties duitsers toe die al sinds hun geboorte boeten voor de misstappen van hun voorouders.

Dit is in mijn ogen de nagel op de kop. in verband met bovenstaande tekst heb ik nog een quote uit een bezoek van Ralf Schumacher aan Rotterdam

Quote:
Alleen wanneer een radioverslaggever informeert of Ralf Schumacher ook weet waarom er zo veel hoog- en nieuwbouw is in Rotterdam, houdt de jongste van de racende broers zich wijselijk op de vlakte. Hij is geoefend in het omzeilen van dergelijke pijnlijke onderwerpen.
(Rotterdam is in de 2e wereld oorlog gebomdardeerd door de Duitsers. (red.))

bron: f1pits.net
In mijn ogen een perfecte illustratie hoe heel wat mensen zich gedragen tov duitsers (soms openlijk (zoals deze journalist) / soms in de ondertoon) .... Het feit dat we zoiets vandaag nog moeten horen (in de sport dan nog) is ronduit verwerpelijk.

ik kan niet anders doen als de laatste zin van Tibo herhalen

Old 05-06-2004, 13:42
Sennake's Avatar
Administrator

Ieder zijn mening. Ik ken in elk geval mijn krijgsgeschiedenis en zal ze niet alleen onthouden, maar ook de gevallen kameraden blijven herdenken.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 05-06-2004, 16:55
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

ik herdenk alleen de amerikaanse soldaat die van een "ver-van-mijn-bed-show" een "heel-dicht-bij-mijn-bed-show" heeft gemaakt, en hier voor een ander is gestorven. dat de Amerikaanse politiek besloten heeft om tussen te komen, had meer beweegredenen dan enkel naasten-liefde. Pearl Harbor was misschien een aanzet, maar zeker niet de enige reden om ook de Duitsers eens een lesje te leren.

trouwens, ik vind het mooi dat de Duitse gesneuvelden dit jaar ook eens mogen herdacht worden. Ik vind het eigenlijk schandalig dat dat de voorbije 60 jaar niet kon
Old 05-06-2004, 17:25
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Van al degene die mee hebben gevochten (aan beide zijden dus) is er denk ik maar een klein % dat vrijwillig mee ten strijde is getrokken. Vele Duitsers hadden het waarschijnlijk ook liever anders gezien maar het is nu éénmaal niet zo. Wat er gebeurd is, is gebeurd. De Amerikanen zijn louter om economische redenen (vreesden dat een groot deel van hun afzetmarkt zou verdwijnen en om munt te slaan uit de wederopbouw) zich komen mengen in de debatten. Ze doen ook alsof de Duitsers alleen dankzij hun zijn verslagen. Zonder de steun van de Russen hadden ze nergens gestaan of hadden we vandaag misschien voor de 10de keer het einde van WO II mogen "vieren"... Als ik dan die Powell uit z'n nek hoor kramen dat zonder hun wij nu Duits zouden spreken begint mijn maag al te draaien eh. De Duitsers langs hun kant doen er dan weer alles aan om er zo weinig mogelijk over te zeggen en te doen alsof er niets gebeurd is. De huidige generatie kan er natuurlijk weinig doen aan hetgeen vroeger misgelopen is en Duitsland heeft er nadien ook z'n prijs voor betaald maar een beetje respect van hun kant zou er toch ook wel mogen zijn. Die arrogantie en dat übermensch gevoel zit er nog bij veel Duitsers in vind ik. Vandaar misschien mijn afkeer voor de Duitse taal.
Reply With Quote
Old 05-06-2004, 18:09
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast

Het verdrag van Versaille na WO I heeft wel te maken met de haat die gegroeid is in het Interbellum. Met VvVersaille hebben vooral de Fransen er op aangedrongen om Duitsland klein te krijgen en alles te laten terugbetalen van de eerste wereldoorlog, de Duitsers waren verbitterd door de beperkingen die werden opgelegd door dit verdrag, zo is ook het nationalisme ontstaan. Ze werden na WO I verplicht alle schade terug te betalen hetgeen uiteraard niet ging maar vooral de Fransen hebben volgehouden en hun veto tegen een mildering van de terugbetaling. Na jaren hebben ze dan toch moeten toegeven en werd in Lausanne een mindering van de schulden meegebracht die echter niks heeft geholpen.

De VS heeft na WO I een zeer grote macht verworven, evenals Japan, zowel op monetair als economisch vlak. Ze hadden op den duur 1/3de van de goudvoorraad van de wereld bij hun. De geallieerden waren op VS aangewezen voor bevoorradingen tijdens de oorlog en zo hebben ze veel schulden gemaakt. Die hebben ze dan moeten terugbetalen en zo is VS zeer rijk en machtig geworden. Ook bood de VS dan leningen aan Duitsland aan waardoor het geld weer naar Europa vloeide maar daardoor werd ook Duitsland afhankelijk van VS en werden ze nog machtiger.

De VS had niet de intentie zich te moeien in WO II maar met de aanval op Pearl Harbour konden ze niet anders meer.

VS is wereldleider geworden, en we kunnen er niet veel aan veranderen! Ze hebben na WO I verzuimt het morele en politieke wereldleiderschap op zich te nemen. Na WO II hebben ze dit wel gedaan en door het Marshallplan is Europa er veel sneller bovenop geraakt, vergeet niet dat de VS veel geld aan Europa heeft geschonken in die periode!

Tot zover mijn sociale en economische geschiedenis herhaling. Woensdag wordt dit getest, dus ik weet ondertussen waarover ik spreek

Last edited by Maarten; 05-06-2004 at 23:16.
Reply With Quote
Old 05-06-2004, 19:11
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by Maarten
Het verdrag van Versaille na WO II

[...]

Tot zover mijn sociale en economische geschiedenis herhaling. Woensdag wordt dit getest, dus ik weet ondertussen waarover ik spreek
hopelijk schiet je woensdag niet zo'n kemels
Old 05-06-2004, 23:16
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast

wow, idd dat moet na WO I zijn
shame on me
kzal het maar snel aanpassen merci
Old 07-06-2004, 12:30
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Bon, even mijn ideeën hierover op een rijtje zetten. Ik denk dat Pearl Harbor uitgelokt is om te kunnen meedoen. Een hele vloot vernietigd, behalve... , juist de aircraft carriers, die lagen nu toevallig 300 mijl uit de kust... yeah right. Enfin, ze hadden dus toen hun reden om mee te doen en de rest staat, al dan niet verdraaid, in de boekskes. Ook nog even meegeven dat de VS in '40 slechts zo'n 100.000 man onder de wapens had. Tegen het eind van de oorlag in '45 waren dat er 10.000.000 . Er werd 'a volonté gerecruteerd, en er werd niet al te lastig gedaan over de leeftijd enz. De meeste wisten niet wat hun te wachten stond.

Nu goed, zoveel jaren later, kan ik het misschien wel aannemen dat er mensen zijn die het beu worden, maar als we met de ceremonies gestopt zouden zijn 30 jaar geleden, ben ik wel eens curieus of mannen als Tibo het wel zouden beseffen wat er gebeurd is ginder en hier. Er zijn niet een paar honderden om het leven gekomen he. WWI en WWII samen spreken we toch over enkele miljoenen. Ik van mijn sta volledig achter dit soort evenementen. Uit respect. En dan gaat het niet over de politici die toen die of gene beslissing hebben genomen, maar voor Jan soldaat. Het is vaak een dubbeltje op zijn kant geweest - ga maar eens enkele weken in Normandië rondneuzen en laat u daarbij helpen door locale kenners - en dan zal je zien dat het door de aantallen is, en de wil om het te doen slagen, en enkele strategische blunders van Hitler, dat de geallieerden het uiteindelijk gered hebben. Het plan was om voor kerstdag in Berlijn te staan. Mooi niet dus. De landing is maar net goed gegaan, de tocht tot in Caen, vreselijk en hard bevochten enz. Ik kan nog wel even doorgaan zo. En ja de uitspraken van anders hadden jullie nu Duits gesproken... natuurlijk niet. In Polen spreken ze vandaag toch ook geen Russisch... Vergeet ook niet dat ieder rijk komt en gaat. Iedereen die een klein beetje geschiedenis kent, weet dat. Maar deze keer is het veel interessanter. Europa groeit, landen sluiten zich aan, zonder slag of stoot en zonder geweerschot. Zijt maar zeker dat ze zich in het Witte Huis hier ernstig zorgen over maken. Ze proberen nú ons een beetje een schuldgevoel aan te praten omdat ze geen repliek hebben op de dreiging die hun van de N°1 positie zal afstoten. En dan niet militair, want iedereen weet dat dat nergens op slaat, maar wel economisch. Europa is terug op weg naar de plaats waar het thuis hoort op de wereldmap: nl. 1.

Dat gezegd zijnde. Respect mannekes, is het minste wat we kunnen tonen - niet aan een land, maar aan de mensen die gestorven zijn. Als je dat al niet meer kan opbrengen, wat dan nog wel?
Reply With Quote
Old 07-06-2004, 13:02
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Het ware verhaal van pearl harbour is niet dat die aanval onverwacht gekomen is. De japanse minister van oorlog zat in Amerika klaar om een oorlogsverklaring te overhandigen. De amerikanen hebben hem echt laten wachten tot na de aanval. Konden ze zo meteen doen alsof ze zonder waarschuwing waren aangevallen.

Reply With Quote
Old 07-06-2004, 13:27
Sennake's Avatar
Administrator

Wat weinigen beseffen is hoe close het wel geweest is. De ontslagbrief van Eisenhouwer lag al klaar bij een eventuele mislukking van Operatie Overlord. Had de landing gefaald zaten de geallieerden werkelijk op hun gat. Het was hun laatste troefkaart. Meer dan 150.000 man zijn op 6 juni geland, en in de dagen daarna nog eens zoveel. Hadden die jongens allemaal gesneuveld of gevangen genomen geweest, hadden de geallieerden gewoon geen alternatief meer tenzij het ondenkbare : inderdaad, de atoombom die op Hiroshima gegooid werd was oorspronkelijk voorzien om op Berlijn te smijten. De Joodse geleerden die aan het project meegewerkt hadden waren zelfs ontgoocheld dat "hun" bom op Japan en niet op Duitsland gegooid werd!

Ik denk dat niemand hier kan ontkennen dat de landing en het slagen ervan in dat geval voor ons allemaal een zegen geweest is. En het is dàt wat ik bedoel als ik zeg dat we hier niet zouden zitten als D-Day mislukt was... We zouden inderdaad geen Duits gesproken hebben, we zouden er gewoon niet zijn.

Misschien een doemdenk-scenario, misschien was het nooit zover gekomen... misschien... misschien...misschien... Wie zal het zeggen? Ik durf er in elk geval niet aan denken...

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 07-06-2004 at 13:29.
Reply With Quote
Old 07-06-2004, 13:58
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Wat weinigen beseffen is hoe close het wel geweest is.
Als ik me niet vergis, hebben ze bij de derde golf getwijfeld en dachten ze dat het een mislukking ging worden. Echter, omdat de US para's verkeerd neergekomen waren (de Engelsen zijn met gliders binnengegaan en zaten wel redelijk goed) hebben ze besloten om nog een 4de wave in te sturen. Ze gingen die para's immers niet achterlaten. Bij de 4de is het dan wel gelukt.

Ook het feit dat de tankdivisies van Hitler bij Calais stonden en dat hij ze niet naar Normandië heeft gestuurd, heeft in de kaart van de Gealieerden gespeeld (wordt trouwens aanzien als een van dé tactische blunders uit WWII).

Het heeft inderdaad niet veel gescheeld.
Reply With Quote
Old 07-06-2004, 15:27
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular

Quote:
(...) inderdaad, de atoombom die op Hiroshima gegooid werd was oorspronkelijk voorzien om op Berlijn te smijten. De Joodse geleerden die aan het project meegewerkt hadden waren zelfs ontgoocheld dat "hun" bom op Japan en niet op Duitsland gegooid werd!
De piloten van Enola Gay blijken ooit eens gezegd te hebben dat er niet twee, maar drie atoombommen waren.
De derde bleek bestemd te zijn voor Berlijn. Waarom deze nooit gegooid is blijft een raadsel.

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules