De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Media Corner
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 28-06-2005, 16:54
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular

Report Belgium Racing-Brands Hatch: "Hier zijn geen woorden voor"

Patric Derdaele:

“Hier zijn geen woorden voor”

Patric Derdaele, inclusief de ganse crew, zijn er het hart van in. Wat begon als een schitterend weekend in het Engelse Brands Hatch werd een afknapper van formaat voor de Ultima van Belgium Racing. Tijdens de eerste kwalificatie klokte Johan Empsen de snelste chrono in GTB en achtste algemeen. De tweede training scherpte Patric Derdaele zijn kennis van het circuit aan en zodoende konden de Porsche GT3 RS van de familie Thiers en de Ultima van Qvick nog een scherpere tijd afklokken. Maar het verschil was niet groter van een dikke halve seconde.
Patric Derdaele: “Dit had dé race van de Ultima’s moeten worden. Ik nam de start vanop de 7de startrij. Ik kon gelijke tred houden met de Ultima van Qvick waarin Christophe Geoffroy, die het circuit héél goed kent, de start nam. Ik voelde me enorm goed en het circuit is werkelijk perfect voor de Ultima. Zonder forceren dook ik steeds onder mijn trainingstijd, wat me enorm véél vertrouwen gaf. En het feit dat ik de wagen nog moest doorgeven aan Johan Empsen die sneller is dan mij deed me reeds dromen van een podiumplaats. Maar zoals altijd worden de bloemen pas uitgedeeld aan de meet. Net voor de geplande pistop hoorde ik een klap links achter. Ik veronderstelde dat ik een klapband had, maar er was méér aan de hand. Een bout van de wielnaaf was afgebroken. Over and out. De frustratie was onbeschrijflijk. Hier zijn gewoon geen woorden voor. Als ik zie hoe de Ultima van Qvick met totaal versleten banden door de Porsche van Penders wordt verslagen voor de overwinning met een verschil van amper 2/10 van een seconde, dan ben ik zeker dat zonder onze tegenslag beide Ultima’s op het podium stonden. Het feit dat Erik Qvick de Porsche van Penders twee uren lang het vuur aan de schenen legde bewijst dat de Ultima’s nu echt competitief zijn. Tijdens de eerste vier Belcar-manches stond de Ultima van Erik telkens op het podium. Zonder onze tegenslag hadden twee Ultima’s het Engelse podium bevolkt. Dat zou een formidabele kick hebben gegeven voor Belgium Racing en Qvick Motors Racing na de noeste arbeid en de investeringen die we in het verleden reeds deden. Een pluim voor Erik die reeds sterk presteerde en momenteel op de tweede plaats prijkt in GTB.
Nu moeten we ons terug opkrikken en alles in het werk stellen om goed te presteren tijdens de komende 24 Uren van Zolder”, besluit de Limburgse zakenman.

Ook Peter Theuws kon zijn ontgoocheling nauwelijks verbergen.
“het spijtige van de zaak is dat wij met de Ultima steeds met problemen worden geconfronteerd tijdens de wedstrijd en niet tijdens de trainingen. Was die bout afgebroken tijdens de trainingen of de warm up, dan was er niets aan de hand. Gebeurt zoiets tijdens de 24 Uren van Zolder, dan kan je dat nog vervangen, maar tijdens een wedstrijd over twee uren betekend dit onverbiddelijk de opgave. Zoiets kan je onmogelijk voorzien. Alles is bij het begin van het seizoen preventief vervangen. Vreselijk als je op zo’n manier de wagen aan de kant moet zetten terwijl een podiumplaats voor het grijpen lag”.

Ondanks de opgave van de Ultima was er toch nog reden tot feesten in het kamp van Belgium Racing. De BMW van Philippe Broodcooren, eenmalig bijgestaan door Stefan Verhoeven (De Coster moest passen door drukke beroeps-bezigheden) stond voor de vierde maal in evenveel race-weekends op het ereschavot in de Klasse TB. Zodoende blijven ze aan de leiding in Divisie Toerisme en de Klasse TB. Maar ook dit ging niet zonder slag of stoot. Na de breuk aan de versnellingsbak tijdens de Spa Euro Race werd een nieuw exemplaar ingebouwd. Maar toen ook deze begon zich tijdens de trainingen nukkig te gedragen. Bij Daikin Racing werd dan nog een reserve-exemplaar geleend waarmee Broodcooren/Verhoeven zich naar een verdienstelijke derde plaats fietsten. Ook werd voor de wedstrijd nog de dichting van het kleppendeksel vervangen. De heren kregen dan ook de opdracht om te rijden in functie van het kampioenschap en niets te forceren. Iets wat ze dan ook tot een perfect einde brachten.
Volgende afspraak: 24 Uren van Zolder op 27 & 28 augustus.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules