Nabeschouwing Belcar First Race: Belcar Sprint Cup
Tom VandePlas en Tony Kevers eerste winnaars
De piloten van de Belcar Sprint Cup stappen dit seizoen tienmaal in de ring. Afgelopen zondag mochten ze reeds de eerste twee wedstrijden afhaspelen. De voorbije drie seizoenen reden de Sprinters en de Historics nog samen. Vanaf dit seizoen kunnen beide disciplines onder de Belcar umbrella apart hun wedstrijden rijden. En de opkomst was bemoedigend naar de toekomst toe. 22 wagens passeerden de inschrijvingstafel en méér dan waarschijnlijk zal het deelnemersveld in de loop van het seizoen nog aandikken.
Tijdens de trainingen was het terug de gevreesde VW Golf van Tony Kevers die zich op de pole nestelde en de Mini’s van Van Hover en VandePlas een viertal seconden aan hun broek smeerde. De vijf ingeschreven Mini’s betekenen een méérwaarde voor de Belcar Sprint Cup en komen zéér competitief voor de dag.
Nadat Tony Kevers de start van de eerste manche mistte was het Jurgen van Hover die het commando overnam en als eerste de Raidillon opstormde. Kevers moest zich eerst ontdoen van VandePlas en Dierckx alvorens terug richting Van Hover te fietsen. Dat zou de VW-rijder echter niet lukken. Van Hover ging er als een haas vandoor en Kevers moest zelfs in VandePlas zijn meerdere erkennen. Maar het gat met de Mini van Van Hover was intussen te groot voor VandePlas. Maar even later ging het mis met de leider toen de katalysator van de Mini het liet afweten. VandePlas naar de leiding en toen even later ook Kevers met een defecte stuurinrichting uit de wedstrijd verdween lag de baan voor VandePlas wijd open naar de eerste overwinning van de nieuwbakken Belcar Sprint Cup in zijn huidige vorm. De BMW’s van Dierckx en Goormachtigh haalden hierdoor nog onverwacht het podium.
De startopstelling van de tweede manche is volgens de uitslag van de eerste wedstrijd, maar de eerste zes wisselen van plaats. Zo mocht de Nederlander Van der Sluis zijn Honda Integra Type R op de pole plaatsen naast de Lotus Elise van Pascal Struyf. Tony Kevers en Jurgen Van Hover moesten na pech tijdens de eerste wedstrijd vertrekken vanuit de achterste gelederen. Van der Sluis maakte zijn Honda extra breed, maar moest reeds in Combes de Mini van VandePlas voorlaten. Het was nu de beurt aan VandePlas om een gat te trekken met de concurrentie. Van Hover en Kevers kliefden door het peloton richting kop, maar Van Hover moest terug vroegtijdig de Mini aan de kant zetten met technische averij. Kevers haalde alles uit zijn pk-zwangere Golf en kreeg reeds in de derde ronde de Mini van vandePlas in het vizier. Deze laatste had geen verhaal tegen het pk-overwicht en moest lijdzaam toezien hoe Kevers hem van de leiding verdrong en verder uitliep. Aan de finish zou het verschil tussen de winnaar en tweede plaats ruim 47 seconden bedragen. Geert Dierckx pakte zijn tweede podium van het seizoen. Op circuit Zolder zal de VW Golf van Kevers ongetwijfeld méér tegenstand krijgen van de snelle Mini’s van Van Hover en VandePlas. In ieder geval deden VandePlas en Dierckx afgelopen weekend de beste zaak inzake het kampioenschap.
|